Nagyjából 4 évvel ezelőtt írtam utoljára válságtémában blogcikket, és sajnos ismét eljött az a pillanat, hogy szükségessé vált. Akkor a COVID állította nehéz helyzet elé a vállalkozásokat (és úgy általában az embereket), most pedig a gazdasági válság miatt gondolkozunk, számolgatunk, tervezünk újra és újra mi, vállalkozók. És természetesen ilyenkor az online marketing is változik!
Szemben a COVID-dal, ami hirtelen, váratlanul, cserébe nagyon gyorsan csapott le ránk, a mostani gazdasági helyzet lassabban, alattomosabban kúszik be a mindennapjainkba. Véleményem szerint éppen ezért sokkal veszélyesebb: 4 éve rákényszerültünk az azonnali cselekvésre, most látszólag van idő késlekedni, lassan változtatni. Látszólag…
Ugye megvan a béka, akit ha forró vízbe dobnak, kiugrik, de ha szép lassan melegítik alatta a vizet, szépen halálra fő, mert nem veszi észre a bajt?
A legutóbbi nehéz helyzet tapasztalatai alapján (ami inkább volt krízis a legtöbb vállalkozás esetében, mint hosszan elhúzódó válság -tisztelet a kivételnek), összeszedtem azokat a tényezőket és feladatokat, amik segíthetik most a vállalkozásod túlélését, fejlődését.
1. Ne pánikolj – válság idején is tervezz
Legutóbb is ezzel a ponttal kezdtem, nem véletlen. Habár ez nem teljesen marketing, inkább cégvezetés témakör, de a marketingre is tudod alkalmazni. Érzelmektől túlfűtötten, beszűkült látótérrel, szorongásokkal telve válság idején sem lehet jó, előremutató döntéseket hozni. Épeszű gondolatokat kitalálni csak higgadtan, minden tényezőt átgondolva lehet, így ha azt is érzed elsőre, hogy azonnal fel kell rúgnod mindent, ne tedd. Készíts vészforgatókönyvet többféle eshetőséget is átgondolva. Most még van időd felkészülni különböző lehetőségekre: állíts fel jó, rosszabb, közepesen rossz forgatókönyvet, és természetesen a legrosszabbat is. Minden forgatókönyv mellé párosíts egy akciótervet arról, hogy mit teszel, ha bekövetkezik – és mindegyikben gondolkodj az online marketing feladatokra, lehetőségekre is.
Szedd össze a következőket:
- Mi a probléma?
- Mennyire valószínű, hogy bekövetkezik?
- Mekkora a baj, ha bekövetkezik?
- Mennyi idő/költség rá felkészülni?
- Mennyire tudod csökkenteni a hatást a felkészüléssel?
- Mi a lehetséges megoldás?
Nekem van erre egy táblázatom. Szerencsére ritkán kell elővenni, de nagyon jó, hogy van és le van írva, mert biztonságot ad. Egészen specifikus pontok is vannak a válság forgatókönyveim között (pl. hogy mi történik, ha a Facebook kivonul Európából, vagy ha államosítják az online marketinget -kicsi a valószínűsége, de erre is van tervem). Mutatok egy kicsit általánosabb, példatáblázatot:
Amikor a kollégáiddal, ügyfeleiddel, partnereiddel kommunikálsz, ügyelj arra, hogy higgadt maradj. Neked, mint vezetőnek, példát kell mutatnod a viselkedéseddel, nem pedig tovább rontani az amúgy is bizonytalan helyzetet. Légy egyértelmű, empatikus, és ha el is uralkodik rajtad a pánik (időnként szerintem mindannyiunkkal megtörténik), akkor is figyelj arra, hogy senkit se ijessz meg a kelleténél jobban. Bizonytalan időkben sokszor már az is nagy eredmény, ha biztonságot adsz abban, amiben tudsz: pl. a szolgáltatásod minőségében, a kiszállításban, az ügyfélszolgálatod segítőkészségében, a munkahelyek megtartásában.
2. Javíts a hatékonyságodon
Válság idején első gondolatunk a költségcsökkentés. Ennek azonban nem az az egyetlen módja, hogy radikális folyamatokba kezdesz: elbocsátod a kollégáidat, megszünteted a marketing kiadásokat, bezárod a telephelyet. Elképzelhető sajnos, hogy erre is sor kerül, de gondold át, biztos itt van-e már az ideje.
Ehelyett először alaposan vizsgáld felül az üzletmenetedet és a folyamataidat. Biztos, hogy eddig minden elköltött forint okosan volt elköltve? A legjobb kollégákkal dolgoztál, vagy van olyan a rendszerben, aki nem annyira jó, csak nem fájt eddig megtartani? Van egy csomó folyamatod, amit lehetne automatizálni, de még mindig napi szinten emberi erőforrással oldod meg? Tudtad, hogy kisvállalkozásként is számtalan lehetőséged van az automatizálásra és a mesterséges intelligencia kiaknázására?
Az online marketingre fókuszálva: tökéletes a weboldalad? Elég gyors, egyszerű a vásárlás menete, vagy 70%-os a kosárelhagyási rátád? Elég jól teljesítenek a hirdetéseid? Ebben a helyzetben pontosan tudnod kell, hogy mekkora költésből milyen eredményeket realizálsz. Kihasználod a Facebook, Instagram, egyéb közösségi média felületek (Instagram marketing, TikTok marketing) adta online marketing lehetőségeket? Elég magas a ROI-d? Elég alacsony a visszafordulási rátád és CT költséged? Ha nem tudod, ezek mit jelentenek, itt az ideje, hogy alaposabban beleásd magad a témába, mert ez a tudás válság idején életmentő lehet. Kezdésnek itt egy gyűjtés a legfontosabb online marketing szakkifejezésekről.
Mit tehetsz, ha nem vagy biztos a hatékonyságban?
- beletanulsz a folyamatokba. Amikor kezdő vállalkozó voltam, sokáig nem volt pénzem a legjobb szakemberekre: magam csináltam a HR-t, a pénzügyet, a jogi kérdéseket, de még az iroda takarítását is. Elengedhetetlen, hogy beletedd az időt és energiát abba, hogy képbe kerülj ezekkel, mert sokat spórolsz rajta, és sok hibától megkíméled magad. Ez válság idején életmentő lehet.
- profi szakembereket bízol meg. Egy adótanácsadót, egy jogászt, egy marketingest. Olyat, aki valószínűleg profibban, gyorsabban, hatékonyabban el tudja végezni ezeket a feladatokat.
- Audit: készíttess független, szakértői auditot a marketing folyamataidról. Egy külső szakember felülről, új szempontokat is behozva tud ránézni a rendszereidre. Ilyenkor egy alapos kutatással, adatelemzéssel meg tud határozni olyan fejlesztési pontokat, amik százalékokban mérhető javulást hoznak neked (pl a rosszul elköltött büdzsé felülvizsgálatával), és tud olyan ötleteket adni, amivel több bevételre tudsz szert tenni. Mi is készítünk ilyet, itt tudsz ajánlatot kérni.
Ha az online marketing folyamataidat szeretnéd felülvizsgálni, mi ehhez különböző audit szolgáltatásokat kínálunk.
3. Menekülj előre, kapcsolj magasabb fokozatra az online marketingben is
Számomra mindig is ez volt a legjobb stratégia. Pánik helyett igyekezz a piac előtt járni egy lépéssel: tudom, hogy ilyen bizonytalan, kiszámíthatatlan gazdasági környezetben ez nagyon nehéz, de nem lehetetlen. Olvass gazdasági híreket és elemzéseket, beszélgess más cégvezetőkkel. Hívd össze a versenytársaidat, a többi piaci szereplőt, ötleteljetek közösen arról, hogy ki milyen stratégiát követ majd. Több szem többet lát, több agy és több tapasztalat többre megy. Figyeld a versenytársaidat, elemezd a konkurenciát (ehhez például itt találsz segítséget), mert a mozgásukból sok mindent le tudsz szűrni.
Fejleszd a termékeidet és a szolgáltatásaidat
Válság idején érdemes akár újra felmérni, hogy mire van szüksége az ügyfeleidnek, és nyújts jobb minőségű, gyorsabb, pontosabb szolgáltatást. Adj minőségibb terméket gyorsabb kiszállítással, erősebb ügyfélszolgálattal. Én nagy piaci tisztulásra számítok: a kóklerek, a rossz minőségben dolgozók, a rossz terméket árulók el fognak tűnni, mert a jobbak nagyon elhúznak mellettük. Tartozz te is az utóbbi csoportba, és javíts a saját minőségeden amennyit csak lehet.
Ne vágd el a bevételi forrásodat
Sokan ilyenkor a marketing költségek csökkentésével kezdik a megszorításokat, amivel pont a bevételeiket, a biztonságukat csökkentik. A COVID jó példa volt erre: azok, akik többet és okosabban költöttek marketingre, szinte behozhatatlan piaci előnyre tettek szert azokkal szemben, akik lassítottak vagy megálltak. Ilyenkor csökken a reklámzaj, ami a hirdetési költségek csökkenésével is járhat, szóval igazán jó terep azoknak, akik stratégiai szinten tudnak gondolkozni.
Én például nehéz helyzetben, krízisben, minimum kétszeresére emelem a költéseinket, aktívabban kommunikálok (pl a Marketing MSc podcastben, hírlevélben, Facebook vagy Insta oldalunkon, de akár a YouTube-on is), több csatornát használok. Tolom, ami a csövön kifér, hiszen ezzel tudom a meglévő ügyfeleimet megtartani (ne feledd, a marketing nem csak az új ügyfelek szerzéséről szól!), növelni a “kosárértéket” (az ügyfeleim nálam hagyott költését), elősegíteni az újravásárlást (esetemben a hosszútávú szerződéseket), javítani az ügyfélelégedettséget, és persze az új ügyfelek szerzését is. Az így befolyt összegből pedig tartalékot képzek, így ha jönnek a nehéz idők, lesz mihez nyúlni, valamint még többet költök az oktatásra (nálunk ez ugye elengedhetetlen feltétele a fejlődésnek, minőség javításának), folyamatfejlesztésre (minél több ügyfelet minél hatékonyabban kiszolgálni), és persze marketingre.
4. Türelem. És még több türelem. Na meg moderáció.
A saját bőrömön tapasztalom, hogy általános frusztráció uralja a közhangulatot. Az emberek, a cégek, az ügyfeleid bizonytalanok, szoronganak, pánikolnak, és ennek a feszültségnek valahol ki kell jönnie. Kijöhet ez dühös Facebook kommentek formájában, elégedetlenkedő ügyféllevelekben, felmondott szerződésekben. Magamon is érzem, hogy a szokásosnál is türelmetlenebb vagyok, de a velem kapcsolatban állókon szintén. Ha írok egy cikket, amiben van egy elütés, azonnal ugranak rá, ha küldök egy hírlevelet, akkor kapok 1-1 elégedetlenkedő választ, ami nem a levél tartalmához kapcsolódik, hanem pl a politikához, vagy ahhoz, hogy valaki 6 hónapja lassan kapott tőlünk ajánlatot.
Készülj fel, hogy megszaporodnak a nehéz emberi szituációk, a megoldást igénylő kommunikációs helyzetek, a negatív kommentek. Fontos, hogy próbálj türelmes maradni, és vedd elő a legnagyobb empátia csomagodat, amit valaha összegyűjtöttél. Nem tesz jót sem a lelkednek, sem az üzletmenetednek, ha minden méltatlan helyzetbe beleállsz és vitába kezdesz, de fontos, hogy megvédd magad az alaptalan támadásoktól, véleményektől. A moderációhoz ebben a cikkben találsz segítséget.
Nem könnyű a helyzet, ami ránk vár a következő időszakban, de alapos felkészültséggel, rugalmassággal biztosan túlélhető. Szétválik a piac, a jók elhúznak, a kevésbé jók lemorzsolódnak, és eddig nem látott hangsúlyt kap a hatékonyság. Kitartást és erőt kívánok neked ehhez, ha bármiben segíthet online marketing csapatunk, itt elérsz minket. Ha pedig személyesen engem (Noémi) keresnél, ingyenes konzultációs lehetőséggel próbálom támogatni a hazai kisvállalkozásokat, beleadva a tudásom legjavát. Ebben az esetben itt elérsz: matyko.noemi@chiro.hu
Ha hasznosnak találtad a cikket, kérlek oszd meg. Engem is támogatsz vele, és a magyar vállalkozói szférát is.