Ha van már bármilyen online marketing kampányod, vagy a jövőben szeretnéd elkezdeni a hirdetéseket, akkor – még ha ügynökség is végzi helyetted a munka oroszlánrészét – fontos, hogy ismerd a kampányok legfontosabb mutatóit és tudd őket értelmezni. Ezzel nemcsak a kókler ügynökségeket fogod tudni könnyebben elkerülni, de a teljes marketing folyamatra sokkal jobb rálátásod lesz, ami a céged hatékonyságát is növelheti. Nem kell megijedni a rengeteg rövidítéstől és angol nyelvű kifejezéstől, az ügynökségek nem azért dobálóznak ezekkel, hogy túlmisztifikálják a saját feladataikat, vagy hogy ne értsd meg teljesen amiről beszélnek, egyszerűen így vette át az iparág az eredeti kifejezéseket. Ne aggódj, segítünk eligazodni ezek között, hogy te is igazi profiként egyengethesd a céged marketing tevékenységeidet!

Kezdjük néhány olyan kifejezéssel, ami a marketing stratégiád tervezésében és az ügynökség briefelésében is sokat fog segíteni.

Általános marketing kifejezések

USPUnique selling proposition – vagyis egyedi terméktulajdonság. Ez lesz az a tulajdonság, ami egyedivé teszi a termékedet, vagy szolgáltatásodat, kiemeli azt a többi, hasonló termék és szolgáltatás közül. Kampánytervezéskor az ügynökség erre biztosan rá fog kérdezni, hiszen ez segít nekik is úgy pozícionálni a termékedet, hogy ki tudj emelkedni a reklámzajból, a hirdetéseidet pedig úgy kialakítani, hogy minél hatékonyabban működhessenek.

Customer journey – Ez az a virtuális út, amit az ügyfeleid bejárnak vásárlás előtt. Azért fontos ennek minél alaposabb és pontosabb ismerete, mert ennek segítségével lehet a kampányaidat a legpontosabban megtervezni, hiszen ismerni fogjuk, hogy a potenciális vásárlók a döntési folyamat melyik pontján – például amikor még csak érdeklődik, vagy már konkrét vásárlási szándékkal keres – milyen felületen és milyen üzenettel célozzuk meg annak érdekében, hogy először vásárlóvá, majd pedig visszatérő vásárlóvá váljon.

Buyer persona – vagyis vásárlói profil. A marketing stratégiád tervezésekor jó ötlet felállítani a buyer personáidat: józan paraszti ésszel gondold át, hogy kinek adod a legnagyobb értéket a termékeiddel, szolgáltatásaiddal. Nincs olyan, hogy valami mindenkinek jó. Légy egészen konkrét: gondold át a tipikus vásárlód főbb tulajdonságait (sőt, még jobb, ha megkérdezed őket!)

Szegmentálás – vagyis a felhasználóid csoportosítása. Ennek lényege, hogy bizonyos tulajdonságok szerint csoportokba osztod a potenciális vevőidet annak érdekében, hogy utána minél perszonalizáltabban, személyre szabottabban tudd őket megcélozni a hirdetéseiddel, termékeiddel. A vevők legegyszerűbb csoportosítási módszere a földrajzi, demográfiai, kor és nem szerinti szétbontás. Hiszen lehet, hogy más terméket, vagy üzenetet fogsz hirdetni egy értelmiségi, budapesti 25 éves férfinak, mint egy miskolci 65 éves nőnek.

KPI – key performance indicator – vagyis a teljesítményed főbb mutatói. A későbbiekben lesz szó a konkrét kampány mutatókról, a KPI ezeknek a gyűjtőfogalma. Beletartozik minden olyan adat, ami a céged, vagy kampányaid teljesítményét mutatja meg. A marketing tevékenységeid tervezésekor érdemes a KPI-okat is az úgynevezett SMART célok figyelembevételével felállítani, hogy releváns és betartható célokat kövess.

ROIReturn of investment, vagyis magyarul megtérülés. Ez a mutató szemlélteti azt, hogy a kampányodba fektetett költség hogyan arányul az abból származó nyereséghez. Ennek segítségével fogod tudni nyomonkövetni azt, hogy marketing kampányaid a befektetett összeghez képest elég eredményt hoznak-e.

A ROI számítására a következő képletet tudod használni:

  (bevétel – az eladott termékekkel kapcsolatos költségek) / az eladott termékekkel kapcsolatos költségek.

Annak érdekében, hogy pontosan tudd az eredményeidet kiszámolni és követni, létfontosságú a konverziók követése, erre még később visszatérünk.

 

SEO, SEM, PPC – Három kifejezés, amik nagyon közel állnak egymáshoz, és egyre többet hallani róluk, főleg mióta a Google folyamatosan fejlesztett algoritmusa egyre inkább meg tudja különböztetni a releváns tartalmakat a nem relevánsaktól és az álhírektől, valamint díjazni és büntetni is tudja a webhelyünk tartalmát. De mi köze van egymáshoz a három kifejezésnek?

  • SEM – Search Engine Marketing – magyarul keresőmarketing. Ez egy összefoglaló kifejezés, ami magában foglalja a keresőoptimalizálást és a keresőhirdetéseket is.
  • SEO – Search Engine Optimization – vagyis keresőoptimalizálás. A keresőmotorok automatizmusai, vagyis keresőpókjai folyamatosan pásztázzák az internetre felkerülő új tartalmakat és kiválogatják mit jelenítenek meg az egyes felhasználóknak kereséskor. A pókok figyelik a weboldalad tartalmait és funkcióit, valamint technikai beállításait. Ezen szempontok alapján készítenek egy elemzést az oldaladról és ennek eredménye fogja meghatározni a weboldalad helyezését. Például rosszabb helyezést fog elérni az oldalad, ha azt a böngészők nem biztonságosnak ítélik, mert hiányzik az SSL tanúsítványod, de az okostelefonok térnyerésével egyre szigorúbban figyelik a mobilos olvashatóságát is az oldalaknak.
  • PPCPay per click – vagyis a kattintásalapú fizetett kampányok. Teljesen különbözik az előzőtől, hiszen itt nem a honlapunk teljesítménye vagy tartalma fogja meghatározni az oldalunk pozícióját, hanem az, hogy mennyit licitálunk az adott keresőkifejezésre. Amennyiben jól vannak beállítva, úgy a PPC kampányok rövid idő alatt nagy forgalmat tudnak generálni a weboldaladra, míg a SEO esetében ez egy sokkal hosszabb, viszont költségkímélőbb megoldás. A legjobb mindkettőt használni!

 

A továbbiakban következzék pár olyan kifejezés, ami a weboldalhoz köthető.

Weboldal adatok

Oldalmegtekintések – Ez a weboldalad látogatottságának legegyszerűbb mutatószáma, azt jelenti, hogy összesen hány oldalt töltöttek be a weboldaladról.

Munkamenet – Ez az oldalmegtekintéstől alacsonyabb szám, hiszen azt mutatja meg, hogy hány látogatás történt a weboldaladon. Ha egy látogatáson belül két különböző oldalra is kattintasz, akkor az egy munkamenetnek, de két oldalmegtekintésnek fog számítani.

UVunique visitor – azaz azon egyedi látogatók száma, akik meglátogatták a weboldaladat.

Landing page – azaz érkezési oldal. Ez a weboldaladnak az a része, ahová egy adott kampányod át fog irányítani. Nagyon fontos, hogy a landing oldalad kialakításakor vedd azt figyelembe, hogy a látogatónak ez lesz a belépési oldala és lehet, hogy más oldalt nem is fog megnézni, így itt mindenképpen szerepeljen minden lényeges információ, hiszen itt fog eldőlni, hogy a látogatóból vásárló lesz-e vagy sem. Az is fontos, hogy a landing oldalad a kampány szempontjából releváns legyen, hiszen ha a hirdetésedben egy aktuális árakciót kommunikálsz, miközben a látogatót a főoldaladra vezeted át, nem fogja érteni, hogy miért nem arról az akcióról olvas, amit te reklámoztál neki, és jó eséllyel szinte azonnal el fogja hagyni a weboldaladat.

 

Bounce rate – visszafordulási arány. Ez egy százalékos mutató, amely azt mutatja meg, hogy mekkora azon látogatások aránya weboldaladon, ahol csak egyetlen oldalt néztek meg, utána pedig kiléptek. A magas visszafordulási arány például jelentheti azt, hogy nem azt találták meg az oldaladon amire számítottak, esetleg nem működik jól az oldalad, nem felhasználóbarát. De nem kell egyből megijedni a magas visszafordulási aránytól, ha a weboldalad egy oldalas, vagy a landing oldaladon megtalálható minden szükséges információ, akkor teljesen normális, hogy egy oldal után befejezik a munkamenetet a látogatók. Amennyiben nem vagy biztos benne, hogy jól teljesít-e a honlapod, bízd profi csapatra az elemzést!

Kampány kifejezések

Display network – „magyarul” display hálózat – a Google hirdetési hálózatának az a része, ahol display hirdetéseket jelenít meg. A Google Display hálózatának része kb. 2 millió weboldal világszerte, és a világ internetezőinek 90%-a elérhető ezen keresztül. A Display hálózathoz tartozik a YouTube és a Gmail is.

Search network – A Google keresőhálózata, ahol fizetett keresőhirdetéseket jelentethetsz meg. A fizetett hirdetések az organikus keresőtalálatok felett és alatt jelennek meg.

CTclick-through – vagyis maga a kattintás. Hirdetési kampányod esetében ez a szám mutatja, hogy hány kattintás történt a hirdetéseiden.

Impression – Ez mutatja, hogy összesen hány alkalommal jelent meg az adott hirdetésed.

CTRclick-through-rate – A fenti két szám elosztásából jön ki az átkattintási arány, amely a hirdetésed eredményességét mutatja meg, vagyis akik látták a hirdetésedet, azok milyen aránnyal kattintottak át rá.

Reach – A Facebook például külön mutatja az elérési számokat a megjelenések mellett. A kettő között annyi a különbség, hogy míg az Impression az összes hirdetésmegjelenés számát mutatja, addig az elérés az elért emberek számát mutatja. A megjelenési szám jellemzően magasabb lesz, mivel egy hirdetés egy embernek többször is megjelenhet.

CPCcost-per-click – vagyis a PPC kampányokban az egy kattintásra eső összeg.

AVad-view – Jellemzően display kampányok esetében használjuk, ugyanazt jelenti, mint az impression, vagyis a hirdetésmegjelenések száma.

UTM – UTM-tag vagy UTM-paraméter néven is használjuk. Ennek légyege, hogy a landing oldalad URL-jét olyan plusz adatokkal, paraméterekkel látjuk el, amely a későbbiekben megkönnyíti a kampány követését, hiszen pontosan fogod látni, hogy a landing oldalad forgalma mely kampányelemekből érkezett, pl. Facebook poszt, hírlevél, keresőhirdetés, stb.

CTA – Call-to-action – Ez a kedvencünk 😊 Minden kampány és landing oldal egyik legfontosabb eleme a cselekvésre való felhívás, hiszen hiába készítesz egy szép kreatívot, vagy landing oldalt, ha hiányzik róla a kívánt cselekvésre való kattintás, akkor nem lesz semmi eredménye. Call-to-action például: iratkozz fel, kattints, olvass tovább, szerezd meg!

Konverzió – Ez pedig a te kedvenced lesz 😊 A konverzió lesz a kampány végső eredménye, ami már nálad is kézzel fogható lesz. Azt, hogy milyen eredményt fog mutatni – vásárlások száma, hírlevél feliratkozók, e-book letöltők, regisztrációk, ajánlatkérések, stb. Ahhoz, hogy a konverziókat megfelelően tudd mérni, fontos, hogy megfelelően legyenek a kampányaid és a méréseid beállítva, ezt érdemes profi csapatra bízni!

A/B teszt – Ezt a tesztelési módszert főleg hirdetési kreatívoknál és szövegeknél szoktuk alkalmazni, de kapacitástól függően akár hírlevelet, landing oldalt is lehet ebben a formában vizsgálni. Az A/B teszt egy olyan kísérlet, ahol párhuzamosan és azonos feltételekkel futtatsz két különböző verziót, hogy meg tudd állapítani melyik teljesít jobban és melyiket érdemes a továbbiakban használnod.

Ha bármiben elakadsz, vagy csak szeretnéd a kampányaidat profi kezekben tudni, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Köszönöm, nem kérem a hasznos trendeket.