Szun-ce világhírű ókori kínai író, filozófus és hadvezér szerint, ha ismered ellenséged és önmagad, száz csatában sem találsz legyőzőre. Igaz ez a piacra is, amiben a vállalatod működik. Nem elég egy jó ötlet és a saját céged teljes ismerete. Tudod, hogy kik a versenytársaid? És azt tudod, hogy hol helyezkedsz el hozzájuk képest a piacon? Mutatjuk, milyen lényegi pontokat kell figyelembe venned versenytársaid elemzéskor.

A versenytárs elemzés az egyik leghatékonyabb piackutatási és egyben keresőoptimalizálási eszköz. A konkurencia elemzése nem csak arra jó, hogy megismerd a versenytársak árpolitikáját, termékeinek vagy szolgáltatásainak előnyeit, hátrányait, hanem arra is, hogy inspirálódj, ötleteket szerezz, melyeket saját vállalkozásod képére formálhatsz. Képet kaphatsz arról, hogy miként szerzik versenytársaid a látogatókat, milyen csatornákon értékesítenek, hol kommunikálnak vagy épp milyen partnereik vannak.

Amikor stratégiát készítesz, fontos, hogy a konkurencia elemzésével kezd a folyamatot, és később erre alapozz. Nekünk ez a módszer vált be:

Versenytárs elemzés 5 lépésben

1. Konkurencia felkutatása

Nem kell több tíz vagy több száz versenytársat elemezned! Külön kell választani a közvetett, illetve közvetlen versenytársakat. Azokat érdemes górcső alá venni, melyeknek szervezeti felépítése, kínálata, eredményei a te cégedhez hasonlóak.

2. Alapvető, könnyen megszerezhető információk összegyűjtése

Ide tartozik az árbevétel, de az alkalmazottak számának vizsgálata is. Az árak elemzése mellett a kínálat részletes feltérképezése is elengedhetetlen. Milyen széles, milyen mély a konkurenciád termékportfóliója?

3. A versenytárs SWOT analízise

Megmutatja, hogy melyek az adott konkurens erősségei, gyengeségei, lehetőségei és milyen veszélyek fenyegetik. Az elemzés segítségével feltárható, hogy adott vállalkozást és annak ügyfélszerzési stratégiáit milyen külső és belső, illetve pozitív és negatív erők befolyásolják. A SWOT elemzést először mindenképpen a saját vállalatodon végezd el!

SWOT versenytars elemzes

4. Számodra a legfontosabb

Megérteni a marketingstratégiát és feltérképezni az online jelenlétet. Ide tartozik a weboldal teljes körű és részletes analizálása, a közösségi médiában való megjelenéseknek, tartalmaknak a minősége és gyakorisága, de még a fizetett hirdetések követése is.

5. A megszerzett információk lejegyzése

Ha például egy Excel táblába rendezed, azonnal összehasonlíthatóvá válnak a kutatás eredményei, és később is visszakereshető lesz.

A versenytársak elemzésénél fontos, hogy ne csak statikus adatokra alapozz, hanem a változásokat is kísérd figyelemmel. Ha elég mélyre ásol, és észreveszed, hogy az egyik versenytársad árbevétele első évben 10 millió forint volt, a következő évben már 20 millió, aztán 40, akkor látod a fejlődés mértékét is, nem csak a száraz adatokat.

TIPP: Az adatokkal legyél szkeptikus. Mindig nézd meg alaposan, hogy mennyire megbízható forrásból nyerted az infót!

Ezen a ponton jogos a kérdés: „Rendben van, szkeptikus vagyok az adatokkal, amelyek nem csak statikusak, hanem lehetőség szerint dinamikusak, de honnan gyűjtsem össze őket?” Olvass tovább!

Végezz primer és szekunder kutatásokat!

A primer és szekunder kutatás kérdéskörébe beletartoznak mindazok a módszerek, amelyekkel összegyűjtheted a kellő mennyiségű és minőségű adatot. Miután tételesen meghatározásra került, hogy pontosan milyen információkra van szükséged, akkor meg kell határoznod, hogy milyen forrásból szerzed meg az adatokat.

Első lépésben a már rendelkezésre álló adatok felkutatására és begyűjtésére keríts sort. Tehát mindig a szekunder adatok összegyűjtésével indíts, amelyeket külső és belső információs forrásokból is megszerezhetsz. A külső forrásokhoz tartozik a ceginformacio.hu oldala, a KSH adatbázisai, de akár az Eurostat és Euromonitor is. Soroljuk ide még a sajtót, de a vállalati propaganda anyagait is. Belső forrás lehet a konkurens vállalat saját honlapja, nyilvános könyvelési és statisztikai adatai.

Amennyiben ezek után még mindig úgy érzed, hogy nem ismered eléggé versenytársaidat, akkor vágj bele egy primer kutatásba. A primer kutatási módszerek közé tartoznak a mélyinterjúk, fókuszcsoportos interjúk, a megfigyelések, a kérdőíves megkérdezések és így tovább. Vigyázat, egyszerűnek hangzik, de a primer kutatások lebonyolítása valójában kifejezetten összetett, idő- és pénzigényes munka.

Versenytars elemzes idezet

Most már tudod, honnan szerezheted meg a szükséges adatokat. Ezek után ugye nem meglepő, ha azt mondom: saját vállalkozásodat is úgy kell elemezned időről időre, mint versenytársaidat. A saját SWOT analízised vagy online jelenéted teljeskörű ismerete legalább annyira fontos, mint a konkurenciádé. Így fogsz reális képet kapni a piaci helyzetről, amely megadja a biztos alapot a jövőbeli tervezéshez.

Pontosan emiatt elengedhetetlen, hogy akár a saját céged, akár a versenytársaid elemzed, legyél REÁLIS. Ez azt jelenti, hogy nem vagy elfogult az adatok kiszámolása közben és nem próbálod meg más színben feltüntetni a valóságot. Nincs rózsaszín köd, csak a kemény, tényleges, objektív valóság. Törekedj arra, hogy a kapott kép legyen TELJESKÖRŰ és ÁTLÁTHATÓ. Hidd el, a jövőben is hasznát veszed majd, mikor fontosabb döntések előtt rá tudsz nézni az adatokra.

A versenytárs elemzést legalább évente egyszer célszerű elvégezni, amit mi meg is teszünk Neked, amikor marketing stratégiádat tervezzük! Hogy ez mi? Erről is van blogunk, amit ide kattintva olvashatsz el. A piac sokszor még a legerősebb szereplők számára is átláthatatlan. Tudd meg , hogy milyen lehetőségeid vannak és miben kell fejlődnöd, hogy piacvezető pozícióba kerülj!

 

Ha elakadnál, keress minket bizalommal, segítünk.

Úgy érzed, hasznos volt a cikk? Kérlek oszd meg másokkal is, hogy nekik is segítsen.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Köszönöm, nem kérem a hasznos trendeket.