Az előző blogbejegyzésben a korona helyzet kapcsán kialakult kríziskommunikációra adtunk tippeket. Most olyan marketing feladatokat szedtünk össze, amelyekkel csökkenteni tudod a károkat.

A jelenlegi helyzet mindenkinek fáj. Együtt sír most a magyar (és nemzetközi) gazdaság, mert szinte mindenkit érintett közvetlenül vagy közvetve a vírus hatása. Sajnos nincs varázsszer, vagy olyan megoldás, amely minden iparágra működne, lesznek kisebb, és nagyon nagy vesztesek, de összeszedtem néhány ötletet, javaslatot arra, hogy mi az, amit megtehetsz egy ilyen nehéz helyzetben azért, hogy mentsd a menthetőt. Marketing ötletek a korona idejére.

1. NE pánikolj és ne pánikoltass!

Érzelmektől túlfűtötten, beszűkült látótérrel nem lehet helyes döntést hozni. Épeszű gondolatokat kitalálni csak higgadtan, minden tényezőt átgondolva lehet, így ha úgy is érzed elsőre, hogy azonnal fel kell rúgnod mindent, ne tedd. Készíts vészforgatókönyvet többféle eshetőségre is felkészülve. Jelen állás szerint még nem válságról, hanem krízisről beszélünk, és a legjobb, amit most tehetünk, az az, hogy megpróbálunk talpon maradni és felkészülünk a krízis utáni helyzetre. Részemről Barabási Albert László előrejelzése alapján minimum 2 hónapra tervezek, optimista számításokkal csak 2 hónapra, pesszimista forgatókönyv szerint minimum 6 hónapra. 

Amikor a kollégáiddal, ügyfeleiddel, partnereiddel kommunikálsz, szintén ügyelj arra, hogy higgadt maradj. Neked, mint vezetőnek, példát kell mutatnod a viselkedéseddel, nem pedig tovább rontani az amúgy is bizonytalan helyzetet. Légy egyértelmű, empatikus, és ha el is uralkodik rajtad a pánik (időnként szerintem mindannyiunkkal megtörténik), akkor is figyelj arra, hogy senkit se ijessz meg a kelleténél jobban. Bizonytalan időkben sokszor már az is nagy eredmény, ha biztonságot adsz abban, amiben tudsz: pl. a szolgáltatásod minőségében, a kiszállításban, az ügyfélszolgálatod segítőkészségében.

Kerüld a szenzációhajhász, félinformációkra támaszkodó posztokat, akciókat, nem kell mindenkinek meglovagolni a korona vírus körül kialakult médiafigyelmet. 

Inkább adj hasznos, kézzelfogható gyakorlati tanácsot a saját területedről: 

  • otthon, gyorsan elkészíthető recepteket
  • otthoni szabadidős elfoglaltságokat
  • házhozszállítási infókat 
  • képzéseket
  • könyv és filmajánlókat
  • szorongás elleni tippeket
  • stb.

Szinte biztos, hogy van olyan terület, amiben hasznos infóval tudsz szolgálni, egy szexuálpszichológus pl. arra adott nemrég tippeket a pároknak, hogy mivel dobhatják fel a szexuális életüket a karantén alatt. Légy kreatív, és pánikolás helyett ötletelj!

2. Alakítsd át az üzleti modelledet

Egyes iparágak (pl, rendezvények, oktatás, coaching) szinte egy nap alatt álltak át a teljes digitalizációra és a távoli munkavégzésre. Az előbbi példákban adja magát a megoldás, de gondold végig a saját piacodra is: mit tudsz esetleg online-osítani? Készíts videókat, podcasteket, tarts online órákat, coachingot, állj át az érintkezés mentes kiszállításra. Lehet, hogy nem a legideálisabb, de legalább nem lenullázódik a bevételed, csak megcsappan. Vészterhes időkben ez is eredmény. 

Gondold végig, hogy milyen termékkel, szolgáltatással tudnád segíteni most a vásárlóid életét. Néhány példa a kézfertőtlenítőn és wc papíron túl:

  • az azonnali home office-ba vonulás miatt hirtelen megnőtt a kereslet a laptoptáskák iránt
  • az éttermek nagyrésze teljesen bezárt, pedig áttérhettek volna házhozszállításra, akár egy szűkített menüsorral (a cikk írása pillanatában még nem rendelték el hatóságilag az éttermek bezárását, csak szűkített nyitvatartását)
  • ha már házhozszállítás: sokan nem tudnak, nem szeretnek főzni, de enni ők is fognak: mivel nagyon sokan megrendelték az éttermekben az ételt, és saját dobozokban hazavitték, bizonyos webshopokban megnőtt a kereslet a nem eldobható műanyag dobozok iránt
  • a gyerekek otthonmaradnak, a szülőknek nagy feladat lesz a nap 24 órájában lekötni a kicsiket, így biztosan nyitottak a foglalkoztató könyvek, otthon is játszható játékok iránt
  • mindegy, mit árulsz, juttasd el kényelmesen, biztonságosan a vevőidhez. Kooperálj másokkal: Ha te nem tudsz kiszállítani már a sok megrendelés miatt, a szomszédod pedig esetleg jelenleg munka nélkül maradt, kérd, hogy segítsen be a kiszállításba, stb.
  • utazások, szálláshelyek esetén kezd el feltölteni a nyári és őszi szezont utasokkal, vendégekkel, kérj előleget, adj kedvezményeket. Amint véget ér a jelenlegi helyzet, az emberek sasként repülnek majd ki az otthonaikból
  • szolgáltatóként én pl. bevezettem az ingyenes üzleti krízis kozultációt, ami jelenleg persze nem menti meg a céget, de hosszútávon én is jól járok vele, ha nem dől be Magyarországon minden kkv.

Tudom, hogy ez nagyon nehéz lépés lehet, főleg, ha 10-20 éve csinálod már a bizniszed a bevállt módszerekkel, és eddig működött. Most hirtelen megváltoztak a piaci szabályok, és egyszerűen el kell fogadnod, hogy azonnali változásra van szükség. A “márpedig ezt nálam nem lehet megcsinálni” hozzáállás most végzetes lesz. 

3. Az élet nem áll meg, te se tedd!

Az emberek otthonról dolgoznak, nem járnak ki annyit. A kezdeti sokk után elkezd majd mindenki alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, új szokásokat alakít ki, berendezkedik a megváltozott helyzetre. És akkor újra folytatódik az élet a megszokotthoz hasonló módon. Online fognak rendelni, lakásátalakítást terveznek, ruhát vásárolnak, könyvet rendelnek, üzleti folyamatokat optimalizálnak, képzik magukat. 

Ha most mindent elvágsz, bezárod az üzletet, levágod a marketinget, nagyon fájdalmas lesz újraindítanod a rendszert a megfelelő pillanatban.

Krízis és válság esetén elsőként a legtöbben a marketing büdzsé befagyasztásához nyúlnak, mert ez tűnik a leggyorsabb megoldásnak. De ha elvágod az ügyfélszerzést, miből lesz bevételed? Miből fogod kifizetni az alkalmazottakat, a hiteleket, bérleti díjakat? Nem jó megoldás a teljes befagyasztés, helyette csoportosítsd át az erőforrásokat, hogy amint enyhül a helyzet, repülőrajtot vehess. Akik nem állnak le, a jelenlegi helyzet nagy nyertesei lehetnek. Néhány példa, amire most fókuszálhatsz:

  • végezd el a régóta esedékes weboldal megújítását
  • készíts SEO auditot, és tedd rendbe a weboldalad SEO-ját
  • írd meg az új szövegeket, termékleírásokat
  • készíts sok-sok Facebook, Instagram, LinkedIn posztot, amivel nem értékesíteni akarsz még, hanem értéket adni. Amint alakul a helyzet, az ügyfeleid vásárlással hálálják meg, hogy kitartottál mellettük
  • készítsd el az új arculatodat, logódat, borító fotóidat
  • ha visszább is veszed a Facebook, Google hirdetési költésedet, ne nullázd le: tartsd fenn a kapcsolatot az ügyfeleiddel, építs adatbázist, akit azonnal tudsz majd mozgósítani, ha változik a helyzet. Mivel most mindenki leállítja a hirdetéseit, sokkal kisebb reklámzajjal kell megküzdened, ráadásul a kattintási árak is folyamatosan esnek
  • készíts hírlevélkampányokat, automatizmusokat. Ez egy időigényes folyamat, amire általában a vállalkozóknak nincs ideje, kapacitása. Most lesz.
  • személy szerint én most megemeltem a marketing költéseinket: a túlélés záloga, hogy pótolni tudjam a kieső bevételeinket

A lényeg, hogy most éld túl a krízis heteit, de ne állj le! Hosszú távra rendezkedj be, készülj fel a restartra. A korona helyzet sajnos feltehetően megtizedeli most a vállalkozásokat, így megtisztul a piac. Valószínűleg lesz olyan konkurenciád, aki eltűnik, vagy ellehetetlenül, te pedig újult erővel, megújult folyamatokkal kezdheted az építkezést.

Ha úgy érzed, neked is jól jönne most a segítség, és igénybe vennéd egy kommunikációs/marketinges csapat segítségét, keress minket bátran. A kapacitásaink függvényében felajánlok egy ingyenes telefonos konzultációt, hogy együtt ötleteljünk a vállalkozásodat érintő vészmegoldásokon.

Ha hasznosnak érzed a cikket, kérlek oszd meg, hogy minél több cégvezetőhöz eljuthasson!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Köszönöm, nem kérem a hasznos trendeket.