Bizonyos iparágakban a nyár igazi uborkaszezon, amikor alig történik valami. Mindenki nyaral, nincsenek ajánlatkérések, megrendelések, szinte leáll az üzleti élet. De egy jó vállalkozó, egy jó online marketing szakember vagy ügynökség ilyenkor sem dől hátra: felkészülünk a negyedik negyedévre.
Jellemzően a B2B szektorban (business-to-business, amikor cégeknek értékesítesz), az egészségügyi szolgáltatásokban, sporthoz, színházhoz, oktatáshoz kapcsolódó üzletágakban nyáron nagyon lassan őrölnek a malmok. Csökken a vásárlások és érdeklődők száma, lassulnak az üzleti döntések, és ilyenkor hajlamosak a vállalkozások háttérbe szorítani, sőt kikapcsolni a marketingfolyamatokat. Te ne tedd ezt, mert jelentős versenyelőnyre tehetsz szert azokkal szemben, akik a nyarat ellébecolják! Íme 5 dolog, amit megtehetsz még nyáron azért, hogy nyugodtan és eredményesen zárd az évet.
1. Online marketing stratégia
Ez a vesszőparipám. Stratégia, térkép nélkül egyszerűen nem tudod oda kormányozni a hajódat (a cégedet), ahová szeretnéd. Az elmúlt évek konjunktúrájában még csak-csak elboldogultál üzleti és online marketing stratégia nélkül. Viszont légy résen, mert folyamatosan – már nem is olyan lassan – kúszik be a válság az életünkbe. Ami eddig működött, már nem biztos, hogy továbbra is fog, szóval itt az ideje, hogy elővedd a korábbi terveidet, és frissítsd azokat – ha pedig nincs, akkor itt a remek alkalom, hogy elkészítsd az elsőt. Vagy elkészíttesd egy szakértő marketing ügynökséggel. Itt találsz segítséget az Online marketing stratégia tervezése 9 egyszerű lépésben cikkünkben.
2. Marketing audit
Használd ki ezt a pár hónapot arra, hogy felmérd, mennyire működnek jól a jelenlegi online marketing folyamataid, és mi az, amin javítanod kell.
Csekkold a weboldalad:
- elég gyors?
- egyértelmű a vásárlási folyamat?
- mindenhol van megfelelő termékleírásod?
- nem maradt kint a tavaszi (netán a karácsonyi?!?) akció?
- frissek a referenciáid?
- rendben vannak a SEO beállítások?
Ellenőriztesd a közösségi média aktivitásod:
- a megfelelő platformokon vagy jelen?
- eleget posztolsz? netán túl sokat?
- változatosak a tartalmaid?
- elég jó minőségűek a képeid, videóid?
- kihasználsz minden tartalom-lehetőséget?
- használsz CTA-kat (call-to-action -cselekvésre ösztönzés)
- vannak sztorijaid?
Csekkold a blog és hírlevél aktivitásodat:
- elég gyakran készítesz blogot?
- megfelelő időközönként és a legjobb időpontban küldesz levelet?
- szabályosan küldöd a leveleket?
- SEO szempontoknak megfelel a blogod? Ki vannak töltve a meta adatok, szerepel a megfelelő kulcsszó, vannak címek, alcímek, képleírások, stb?
- kész van év végéig a tartalomstratégiád?
PPC audit – ellenőrizd az összes fizetett hirdetésedet
- nem futnak régi, már nem aktuális hirdetések?
- nem fáradtak el a kreatívjaid, szövegeid?
- nem túl magasak a CT áraid, alacsony a CTR-ed? (ha nem tudod, ezek pontosan mit jelentenek, itt találsz segítséget)
- biztosan relevánsak a kulcsszavaid?
- használsz Performance Max, Shopping, remarketing és retargeting hirdetéseket?
Ha megvagy az audittal, készíts egy akciótervet arról, hogy milyen lépéseket kell megtenned és milyen változásokat kell bevezetned. Ezután bontsd őket részfeladatokra, majd társíts hozzájuk határidőt. Ha szeretnél segítséget az online marketing audit elvégzéséhez, itt tudsz ajánlatot kérni.
3. Cookie/Süti szabályozás
A Google bejelentette, hogy 2023-tól beszünteti a legnépszerűbb böngésző, a Chrome 3rd party cookies támogatását, követve ezzel az Safarit valamint a Firefox-ot, akik már 2022 elejétől nem használnak harmadik féltől származó sütiket. Mindez része egy átfogóbb intézkedésnek, ami az internetezők személyes adatvédelmét hivatott új, sokkal átláthatóbb alapokra helyezni. Év végéig van még időd felkészülni erre, és kidolgozni a megfelelő online marketing stratégiát, hiszen ez jelentős változásokkal jár a célzások területén. Ha segítséget szeretnél az induláshoz, tervezéshez, kezdd a harmadik féltől származó sütikről szóló blogbejegyzésünkben, illetve fordulj marketing-,illetve specialista PPC ügynökséghez.
4. Tervezd meg a rendszereidet, alakíts ki új folyamatokat, találd meg az alvállalkozóidat
Ha az audit során feltártad a hibákat, akkor készítsd el az akcióterved: indítsd el a weboldalfejlesztést – annál is inkább, mert a webfejlesztők kapacitása általában nyáron nagyobb, ősztől ott is nagyobb sorbanállásra és jelen gazdasági körülmények között szinte biztosan magasabb árakra számíthatsz. Készítsd el a tartalomtervet, írd össze a hírlevelek, blogok, posztok, videók tartalmát, majd találd ki év végéig az aktivitásaidat és akcióidat.
Ha alvállalkozót, online marketing ügynökséget keresel, esetleg váltanál, akkor ez megfelelő alkalom. Az átálláshoz mindig idő kell, és ha ezt az őszi, év végi őrület időszakára tervezed, az minimum sokkal több stresszel, és általában több hibával is jár. Mivel a kivitelezői árak folyamatosan nőnek a szektorban, ha most szerződsz egy etikus marketingessel, akkor valószínűleg év végéig még változatlan árakon kapod a szolgáltatást. Ősztől – az új KATA törvény miatt is – jelentős drágulást várok a piacon.
És tudom, hogy ezzel sokkolni foglak, de ha most van időd, kezdd el megtervezni a karácsonyt: a Readers Digest például már januárban megtervezi a decemberi kampányait, így a karácsonyi hajtásban biztosan nem feledkezik el semmiről, és maximálisan meg tudja lovagolni az ünnepi vásárlókedvet. Karácsonyi online marketing tippeket itt találsz.
Ha sales funnelekben gondolkozol, akkor most van idő újakat tervezni, sőt, remek időszak ez a termékfejlesztésre is. Mi a Chirónál ilyenkor dolgozzuk ki azokat az új szolgáltatásokat vagy szolgáltatáscsomagokat, amiket év végén, jövő év elején dobunk piacra. Most még van idő a gondos tervezésre és tesztelésre is, az őszi hajtásba általában már csak a kivitelezés fér bele.
5. Készítsd el előre az anyagaidat, tesztelj új felületeket
Szánj időt, a blogbejegyzések megírására, készíts hírleveleket, posztokat, fotózz vagy szervezz meg egy fotózást, forgass videókat. Tárazz be előre jó minőségű anyagokkal, mert amikor felpörögnek az események, akkor kevésbé lesz időd ezzel foglalkozni, így a kapkodásban nagy eséllyel maradnak el posztok vagy romlik le az anyagaid minősége.
Használd ki az uborkaszezont új felületek tesztelésére: ha eddig csak a Facebookot használtad, próbáld ki most a LinkedIn-t, TikTok-ot vagy a Pinterestet. Játssz, kísérletezz, tesztelj: tapasztald ki, milyen lehetőségeid vannak, mi komfortos neked, minek milyen eredménye van, stb. Ha most begyakorlod ezeket a felületeket, őszre mérhető eredményeket produkálhatsz velük. Arra azért vigyázz, hogy csak akkor vágj bele ezekbe, ha valóban releváns a célközönséged és terméked/szolgáltatásod szempontjából, illetve tényleg van időd rá. Nem valószínű, hogy Pinteresten fogsz az ügyvédi irodádnak céges partnert találni, vagy a TikTokon banki IT megoldásokat értékesíteni – első a józan paraszti ész!:)
Ahogy a fentiekből látod, bőven van lehetőség arra, hogy nyáron, az uborkaszezon kellős közepén is hasznosan foglalkozz az online marketing eszközökkel és folyamatokkal. Tudom, hogy nehéz a medence partjáról vagy a jól megérdemelt pihenés közben ezzel foglalkozni, de hidd el, megéri. Ha átadnád másnak az ezzel járó terheket és macerát, olvasd el, mikor ajánljuk az online marketing feladatok kiszervezését, ha pedig szeretnél a Chiróval dolgozni, itt tudsz velünk kapcsolatba lépni.