Hogyan élj túl a sütik utáni posztapokaliptikus világban

online marketing sütik

Mik azok a sütik, és mi a jelentőségük?

A “third party cookies” vagyis a harmadik féltől származó sütik az internet  részét testesítették meg, egészen idáig. Már a kezdetektől fogva rendkívüli médiavisszhang kíséri ezt az egyszerű kis kódsorocskát, talán kissé méltatlanul, hiszen a személyes adatvédelem az interneten rengeteg másik, kevésbé ismert sebből vérzik. Nem összekeverendő a 1st party cookies-zal, amit az adott weboldal szervere készít az első alkalommal, mikor egy felhasználó meglátogatja azt.

A harmadik féltől származó sütik, ahogy a nevükben is benne van, egy harmadik féltől, jellemzően egy hirdetési szervertől származik,  és leginkább a felhasználók által bejárt online utat, azaz a meglátogatott weboldalakat, az azokon töltött időt, és -ha lehetséges- a felhasználó nemét, életkorát és lakhelyét követik nyomon. Segítségükkel készül egy sokakat megosztó eszköz,, a személyre szabott online hirdetés.

 Mikor és miért tűnnek el a sütik?

Az Európai Unió GDPR (General Data Protection Regulation) törvénye, ami 2018-tól érvényes (sokan a világ legszigorúbb adatvédelmi törvényeként hivatkoznak rá), olyan működési keretek közé szorította az internetes sütiket, ahol a hangsúly a szabályozhatóságon áll. Azonban ez nem volt elég. A Google bejelentette, hogy 2023-tól beszünteti a legnépszerűbb böngésző, a Chrome 3rd party cookies támogatását, követve ezzel az Safarit valamint a Firefox-ot, akik már 2022 elejétől nem használják a harmadik féltől származó sütiket. Mindez része egy átfogóbb intézkedésnek, ami az internetezők személyes adatvédelmét hivatott új, sokkal átláthatóbb alapokra helyezni. Tehát ez év végéig van időnk felkészülni, és kidolgozni a megfelelő marketingstratégiát. Nézzük, hol érdemes kezdeni.

Saját, first party adatbázis – ez mindenképpen kelleni fog neked

Most, hogy a süti korszak lezárul, a saját adatbázis kiépítése kulcsfontosságú mozzanat céged marketingstratégiájának biztosítása érdekében. Először tisztázzuk, mi is ez! A first party, tehát első kézből származó adathoz csak neked van hozzáférésed, mert közvetlenül te gyűjtöd be azoktól, akik valamilyen formában kapcsolatba lépnek vállalkozásoddal az interneten. Mire kell ez neked? Ahhoz, hogy erre válaszolni tudj, gondolj az üzleti céljaidra! A kosarat elhagyó ügyfeleknek szeretnél remarketing kampányt létrehozni? Személyre szabottabb élményt nyújtani a weboldaladon? Esetleg megérteni, hogy miért lépnek ki vásárlás előtt? Vigyázz! Ha nem a céged szempontjából valóban releváns célokat határozod meg, akkor már az elején rossz irányba fordulsz, és rengeteg felesleges munkát fektetsz olyanba, ami fals eredményeket szül.

Ha tisztába tetted a céljaid, jöhet a vásárlóid életciklusának meghatározása. Így tudni fogod, hogy potenciális ügyfeleid épp csak most értesültek a létezésedről, vagy már fontolgatják a terméked megvásárlását. Ez rendkívül hasznos információ, mert ennek megfelelően tudsz nekik személyre szabott tartalmakat mutatni. Azonban ahhoz, hogy ezt megtehesd először jól elkülöníthető szegmensekbe kell tudnod sorolni a célközönséged. Ha a fenti lépésekhez segítség kell, olvasd el az Online marketing stratégia tervezése 9 egyszerű lépésben blog cikkünket.

Tehát megvannak a célok, a vásárlói életciklus és a célközönséged szegmensei. Most jön az, hogy:

1.    Meghatározod pontosan melyik specifikus adatok segítik elő a te esetedben a döntéshozatalt.

2.    Kideríted, hogyan tudod megszerezni ezeket az adatokat.
A forrásod lehet bármi, amiből információt nyersz ki, mondjuk a CRM rendszered, a hírlevélküldőd, a weboldalad, stb.

3.    Eldöntöd, hogyan szeretnél javítani az üzleti folyamataidon ezeknek az adatoknak a segítségével, aztán kezdődhet a munka.

(PRO TIP: Ne csak egyes adatpontokra fókuszálj, inkább a próbáld meg a megfelelő adatokat kombinálva megérteni az összképet! Például: látod, hogy az elmúlt, hónapban 30 bug-ot jelentettek a weboldaladon. Ez riasztó lehet elsőre, de aztán ránézel a látogatószámra és látod, hogy múlt hónaphoz képest 3x annyi látogató érkezett, így összességében nézve igazából javult az oldal meghibásodásának az aránya.)

Jó, ha tudod, ezek az adatok csak annyira hasznosak, amennyire ügyesen vagy képes őket felhasználni.
Végezetül pedig ne felejtsd el az adatok folyamatos monitorozását. Ez egy soha véget nem érő folyamat kell, hogy legyen. Használd a Google Analytics-et (vagy az általad választott analitikát),  és rendszeres időközönként vizsgáld felül, hogy még mindig a megfelelő adatokat méred-e. Gondolj vállalkozásodra egy élő, lélegző teremtményként, ami folyamatosan fejlődik, és más-más adatokkal kell etetned őt gyermeki-, kamasz-, és felnőtt korszakában.

Összegzés

Ezeket a tanácsokat megfogadva, bármit is hoz a jövő, te már kevésbé leszel kiszolgáltatva az aktuális változásoknak, így hosszú távon mindenképpen megéri befektetni a first party adatbázisba. Ha szeretnél segítséget kapni a saját, céged igényeihez szabott, működő adatbázis stratégia kialakításában, vedd fel velünk a kapcsolatot, segítünk mindenben.

Ha tetszett a cikk kérlek oszd meg, hogy másoknak is segíthessen! Köszönöm!

Forrás:

 

https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2021/04/13/bye-bye-third-party-cookies/?sh=1467e48b3788

https://www.cookiebot.com/en/google-third-party-cookies/

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Feliratkozás

Hasonló cikkek

online adatvédelem a marketingben

Most vonunk le 900 000 forintot a számládról

Online adatvédelem az ünnepi időszakban (is) Épp, hogy kinyújtóztál az őszi hónapok nehézségei után, de már itt is van a legkiemelkedőbb értékesítési időszak az évben: a karácsony. A megnövekedett értékesítési szándék és kereslet egyenlő az online marketing aktivitásod maximalizálásával is, hisz ez az eszköztár szükséges ahhoz, hogy az ajánlataid a

Tovább olvasom »
Online marketing ügynökség a fenntartható marketing szolgálatában

Fenntartható marketing a jövő

A cím mást sejtet, de ez nem egy újabb zöld és környezettudatos kommunikációról szóló bejegyzés a sok közül.   A világválság szükségessé tette az üzleti- és ezzel együtt a marketing stratégiák újragondolását. Azzal azonban kevesen számolnak, hogy a fogyasztás visszaszorulása és a jelenlegi rendszer felbomlása újabb gazdasági mechanizmusokat erősíthet meg a

Tovább olvasom »