Blogot mindenki tud írni. A blogírás egyszerű. Minek ír még valaki blogot 2020-ban? Ki olvas manapság blogokat? Ugye te is találkoztál már ezekkel a mondatokkal? Az igazság azonban az, hogy egy jól megírt, informatív blog többet ad a márkádnak, mint gondolnád! Ebben a blogcikkben (igen, egy blog a blogról) segítünk abban, hogy a te bejegyzéseid is a legjobban segítsék a céged érdekeit – akár te írod őket, akár egy online marketing ügynökség.
A következőkben pontról pontra vesszük, hogy miért is írj blogot, ha eddig nem tetted volna. Hogy kezdd el, mik a formai és tartalmi követelmények, és pár hasznos extra tanáccsal is ellátunk, hogy kiemelkedhess a blogok tömegéből.
Miért írj blogot, vagy irass az online marketing ügynökséggel?
Autószerelő vagy, neked biztos nem kell blog. Kozmetikus vagy, neked sem kell blog. Vagy mégis?
Egy kisvárosban van 3-4 autószerelő egy nagyobban pedig akár 10-20 is. Mivel lehetne kitűnni azok körében, akik a neten keresnek autószerelőt az adott környéken? A releváns, többletinformációt adó weboldallal és bloggal, amitől szakértőnek tűnsz a szakmádban. Ha a Józsinak csak egy Facebook oldala van, vagy annyi sem, akkor őt nem fogják annyian megtalálni és főleg nem viszik hozzá az autójukat javíttatni, hiszen ez egy bizalmi szolgáltatás. Légy te az autószerelők akadémikusa és szolgáltass naprakész és hasznos információkat blogodon!
Kozmetikus vagy, de a kerületben van még rajtad kívül 4 üzlet, ami szintén kozmetika? Mivel lehetne kitűnni közülük? Például, ha szépségápolási tippeket, trükköket osztasz meg hetente blogodon, vagy beszámolsz az új trendekről, amik mellesleg elérhetőek nálad az üzletben. Nem véletlen, hogy blogírási szolgáltatást a legtöbb online marketing ügynökség kínál: ezeket a szövegeket nem csak a vendégeid fogják értékelni, hanem a Google is, és egy jól elkészített SEO beállítással előrébb helyez a találati listában, mint a kerület többi kozmetikusát.
A fentieken túl miért éri meg blogot írni?
- Online pénzcsináló gépezet: kiemelkedhetsz a szaktudásoddal, így bevonzhatod a potenciális vevőket, vagy futtathatsz hirdetést a bloggal. Affiliate közreműködésekben is részt vehetsz, amiben más termékekkel vagy szolgáltatásokkal ajánljátok egymást oldalaitokon.
- Közösséget építhetsz: egy jól megírt, folyamatosan karbantartott és igényes blognak közösségépítő ereje van. Várni fogják a tartalmakat, hozzászólnak és megosztják a bejegyzéseket.
- Értékes leadeket generálhatsz: iratkoztasd fel a közönséget a hírleveledre vagy indíts vitát egy kérdésben, így akár információhoz és adatbázishoz juthatsz a blogod révén.
- Segít a keresőoptimalizálásban: a weboldalad korlátai könnyen bővíthetőek, ha blogot is írsz, hiszen így több tartalomban helyezheted el kulcsszavaidat és hatékonyan optimalizálható.
- Látogatókat vonz a weboldalra: előfordulhat, hogy egy blogbejegyzésed előbb találja meg valaki, mint a terméked, és az olvasókból vásárlók is lehetnek, ha hiteles és alapos munkát végzel a blogban.
Jöjjön néhány adat!
Még mindig nem győztünk meg a blogírás fontosságáról?
A vásárlók 60% vásárol egy üzletben/webshopban, miután elolvasott egy ajánlást a
blogon.
A fogyasztók vásárlási döntés előtt utánajárnak az interneten a terméknek és a szolgáltatásnak, blogokat, véleményeket olvasnak, amik nagyban befolyásolják őket abban, hogy végül az adott termék mellett döntenek-e. A fogyasztók több, mint a fele vásárolt már azután, hogy elolvasott egy bejegyzést vagy értékelést egy termékről a neten. Ebből is látszik, hogy a B2C, de a B2B kommunikáció és a tartalommarketing kihagyhatatlan része lett a blog.
Azok a márkák, akik blogolnak, vagy blog szolgáltatást vesznek igénybe marketing ügynöségtől, 67%-kal több érdeklődőt generálnak, mint azok, akik hanyagolják a blogírást.
Több tartalmat osztanak meg magukról, műhelytitkokba engednek betekintést, vagy szakértői tanácsokkal látják el leendő vagy visszatérő fogyasztóikat. A lényeg, hogy többletet adnak, mint nem blogoló társaik, ezzel értékesebbek lesznek a vásárlók szemében. Ha egy kozmetikumokkal foglalkozó webshopon arról is olvashatunk, hogy az adott termékeket hogyan érdemes használni és mik az előnyei, akkor nagyobb valószínűséggel vesszük meg ezen az oldalon a terméket, mint olyan társán, ahol nem kaptunk ilyen jellegű tanácsokat.
Ha termékeddel vagy szolgáltatásoddal sikerült egy niche piacra betörnöd, akkor könnyebben válhatsz egy téma szakértőjévé blogod által, hiszen kevesebb konkurenciával kell versenyezned.
A marketing ügynökségek majdnem 60%-a használja fel újra tartalmait.
Nagyon időigényes dolog elkészíteni egy örökérvényű tartalmat, például egy blogot. A befektetett munka azonban megtérül, hiszen egy kellő alapossággal és igényességgel elkészített bejegyzés akár 2-5 alkalommal is újra felhasználható.
A hagyományos marketingnél 62%-kal olcsóbb a tartalommarketing, mégis háromszor
annyi érdeklődőt képes megmozgatni.
A tartalommarketing, így a blog is tökéletes kiegészítője a hagyományos online marketing ügynökségi eszköztárának, de végső soron a célja mégis ugyan az: a legjobb ár-érték arány mellett magas profitot termelni a megrendelőnek. Ha már idáig eljutottál, akkor valószínűleg meggyőztünk a blog fontosságáról, szóval vágjunk is bele!
Hogyan kezdjük el? – Egy blog felállítása
1. Válassz egy témát!
Ha a termékedről szolgáltatásodról akarsz blogolni, akkor a téma adott. A Google Trends-ben tudod követni, hogy mik az éppen futó témák a világhálón, ami sokakat érdekel.
2. Válassz felületet!
Szakmai blogot célszerű a honlapodon belül indítani, hiszen a célja az, hogy elvezesd az olvasót a termékedhez/ szolgáltatásodhoz. Ezen kívül SEO szempontjából is ez a célszerű.
A legjobb, ha WordPress oldalon indítasz blogot, hiszen rengeteg ingyenes template közül választhatsz, és számos bővítmény segíti a dolgod például a keresőoptimalizálásban és a mérésekben. Ezt a felületet kezelni is egyszerű.
3. Telepítsd a fontosabb plugin-okat!
A legjobb barátod a Yoast SEO, hiszen segít keresőbaráttá tenni a blogodat. Egyszerű megtanulni, de nagyon sokat ad a blogodnak és nem mellesleg ingyenes.
Kösd be a Google Analytics 4-et is, hogy mindent mérni tudj, ami a blogon történik. Ehhez a MonsterInsight nevű plugin-t ajánljuk, amivel könnyedén minden forgalmi adatot elemezni tudsz.
Ha szeretnél kapcsolati, vagy egyéb formokat is elhelyezni egy-egy bejegyzésben, akkor telepítsd a WPForms plugin-t is.
A fenti bővítmények mind ingyenesek, de sokat tesznek azért, hogy tökéletesítsd a blogod és mérni tudd a konverziókat – és ezek nélkül elképzelhetetlen a marketing ügynökségi munka ellenőrzése.
4. Formázz!
Nagyon fontos, hogy egy-egy bejegyzés részletesen tagolt legyen. Sok bekezdés, címek, alcímek elengedhetetlenek a jól SEO-zható blogcikkhez. Kiemeléshez ne használj dőlt betűket, mert a diszlexiásoknak gondot okoz ezek olvasása. A színválasztásnál mindig konvertáld át szürkeárnyalatosba a blogot, hogy lásd, a színtévesztők is el tudják-e majd olvasni. Figyelj a linkstruktútára, mindig használj egyedi linkeket. A képek is legyenek elnevezve és lehetőleg saját képanyagot használj.
Legyen meta leírásod minden oldaladon és bejegyzésednél, ami egy rövid, max. 160 karakteres leírás a keresőmotor számára az oldalad tartalmáról. Ezt jeleníti meg a Google a találati oldalán, de szerencsére az online marketing ügynökséged minden ilyen fontos részletre odafigyel.
Érdemes megtörni a szöveget felsorolásokkal, keretes szövegekkel vagy akár rövid videó tartalmakkal, így sokkal befogadhatóbb lesz a cikk.
Emelj ki szavakat, ezzel vezetni tudod az olvasó szemét.
Egy kutatása szerint 7 perces olvasási hossz az ideális, ami körülbelül 1700-2000 szót jelent, de képekkel együtt 980 szó körül is elég lehet. Teljesen pontos kutatás azonban nincs az ideális cikkhosszra.
Induljon a banzáj! – Írjuk meg az első blog cikket!
Ha már felállítottuk a blog alapjait ideje lenne megírni az első bejegyzést. Mindig ez a legnehezebb része a dolognak.
Az úgynevezett fordított piramis szabály jó kiinduló alapja minden cikknek. E szerint mindig a legfontosabb, legerősebb mondanivalóval kezd a cikket, hiszen kb. 8 másodperced van az olvasó figyelmének megragadására. Olyan ez, mint a személyes első benyomás egy randin vagy az interjún. Azonnal el tudod dönteni, hogy az illető szimpatikus-e neked vagy sem. A blogról is az első pár mondat alapján döntenek az olvasók, hogy érdekli-e őket vagy sem.
Ha a következő általános érvényű alapszabályokat betartod, akkor már el is indultál a sikeres blog felé vezető rögös úton.
1. Határozd meg pontosan a célközönséged!
Fontos tudnod, kik a terméked/ szolgáltatásod célcsoportja. Szóljon nekik a blog. Ha nekik írsz, könnyebben célba talál a tartalom és az eladásösztönzés is hatásosabb lesz. Alakítsd ki Buyer Personákat, vagyis ideális vásárlókat, így neked is könnyebb lesz megszólítani a közönséget.
2. Rendszeresen publikálj!
Ha már előre tudod, hogy nem lesz időd meghatározott időnként minőségi tartalmakat közzétenni, akkor vagy ne állj még neki, vagy szervezd ki a blogolást egy online marketing ügynökségnek, hiszen a rendszeresség nagyon fontos. Nagyon nem professzionális, ha felmegy a vásárló egy honlapra és 2017-ben volt utoljára közzétéve blogbejegyzés.
3. Használj figyelemfelkeltő címeket, és a kulcsszavaidat se felejtsd el!
Nem feltétlenül kell minden egyes bejegyzésnél hatásvadászatra törekedni, de érdemes odafigyelni a címadásra. Ajánlj megoldást egy problémára, tegyél fel kérdést. Oktató jellegű címadás is célravezető lehet, például: Hogyan legyél te a környék legjobb mosógépszerelője? A listázó cím is jó megoldás, például: 6 tipp, amit megtehetsz nyáron a PPC kampányaidért.
Nagyon fontos, hogy mindig előre határozd meg, milyen kulcsszavak mentén írod a cikket, és ezt az egész írás alatt tartsd szem előtt! Ha szeretnéd tudni, hogy a hozzád hasonló termékeket vagy tartalmakat milyen kifejezésekkel vagy kulcsszavakkal keresik a felhasználók, akkor hasznos lehet számodra a Google keyword research tool-ja.
4. Egyedi tartalmat közölj!
Nincs új a nap alatt. Nagy eséllyel születtek már hasonló bejegyzések az adott témában, mint, amit írni készülsz, de újíts, adj valami pluszt az olvasónak! Tüntesd fel magad a téma legnagyobb szakértőjének. Például, ha egy új robotgépről írsz, akkor ne csak annak előnyeit fogalmazd meg, hanem hasonlítsd össze a versenytársakkal, vagy mutass olyan funkciókat, amiket máshol nem mutattak be.
5. Kerüld a szakszavakat és mesélj történetet!
Igen, azt tanácsoltuk, hogy legyél te a szakértő abban, amiről blogolsz. Arra azonban figyelj oda, hogy nem attól leszel a legjobb, ha teletűzdeled a mondandót olyan kifejezésekkel, amiket az olvasók nem értenek. Úgy kell profinak lenni, hogy azt mindenki értse.
Lehetőleg ne használj többszörösen összetett mondatokat, és ha mégis szükséges szakszavakat használni, akkor mindig magyarázd meg a jelentésüket. Így nem teszed kívülállóvá az olvasóidat.
Ha nem vagy profi szövegíró, a KISS (keep-it-simple-stupid) elv jó kiindulás lehet. Minél tömörebb egyszerűbb mondatok, minden felesleges cirádát kihagyva a szövegből.
A storytelling, vagyis történetmesélés egy nagyon jó eszköz arra, hogy közérthetően meséld el mondandódat. Biztos számos olyan dolog történt már veled a szakmádban, amiről tudsz mesélni egy jó sztorit olvasóidnak. Így bevonva érzik magukat és könnyebben megértik a mondandódat.
6. Ne akarj mindenáron eladni!
A blog célja hosszútávon valóban az eladás, de ne szóljon minden bejegyzésed erről. Oldj meg egy problémát, mutass be egy új eljárást, számolj be egy konferenciáról vagy adj új információt vásárlóidnak. Ezáltal lekötelezve érzik magukat, és máskor is visszatérnek hozzád olvasni, amikor egy szolgáltatásodat ajánlod majd figyelmükbe.
7. Nyugodtan hibázz!
Nem kell tökéletesnek feltűntetned magad. Mesélj el nyugodtan egy olyan történetet, amikor hibáztál, elrontottál valamit. Mond el az olvasóknak, hogyan másztál ki ebből a helyzetből. Így éreztetheted velük, hogy te is olyan vagy, mint ők. Senki sem tökéletes, mindenki hibázik, de az igazi győztes, aki tanul a hibáiból.
8. Használj csalit!
Ha szeretnél a bloggal hírlevél feliratkozókra szert tenni, vagy máskor is visszacsábítani őket, akkor érdemes valamilyen csalit bevetni. Adj ingyenes ebookot, kedvezményt a rendezvényedre vagy egy mintaterméket. Ezzel is elkötelezheted az olvasót magad mellett.
9. Ahogy minden marketing ügynökségi feladat esetén, itt is folyamatosan mérd az eredményeket!
Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, ha nem méred pontosan az eredményeket, és nem tudod, hogy konvertál a blogod. Már az elején határozd meg pontosan a célokat és azokat a mutatókat, amik mentén minden tartalmad mérni fogod.
Kösd be a Google Analytics 4-t, és mérd a munkameneteket, az oldalmegtekintéseket, az egyedi látogatók számát és a visszafordulási arányt.
Ha kiugróan jó tartalmat gyártottál a számok szerint, elemezd mélyebben az okokat, és próbáld minél többször megismételni ezt a színvonalat. Ha valamelyik bejegyzésed nagyon rosszul teljesít, annak okai is könnyen kijönnek ezekből a mérési adatokból, így máskor el tudod kerülni az ilyen hibákat.
10. Adj időt a blognak!
Nem lehet egyik napról a másikra kiemelkedően sikeres blogot csinálni. Sok tesztelés, hibázás és tökéletesítés árán tudod megtanulni, hogy mi a jó neked és a cégednek, valamint, hogy mi érdekli a potenciális fogyasztóidat.
Biztos, hogy elsőre nem fog működni az összes beállítás, kulcsszó sem. Ezeknek mind idő kell, hogy kiforrják magukat. Ha pedig huzamosabb ideig nem hozza az elvárt olvasottságot és konverziókat az oldalad, érdemes újra gondolnod a szegmentálást, és a keresőoptimalizálásra is jobban rá kell feküdni – a marketing ügynökségi gyakorlatban van helye a blogok és általában a weboldal időnkénti újraszerkesztésének.
11. Fontos a közösségi média!
Amikor bekötöd a Google Analyticset és a többi plug-int, ne feledkezz meg a Facebook Pixelről sem, így remarketing kampányokra is alkalmas lesz a blogod.
Mindig oszd meg a blogod Facebookon, LinkedIn-en, hiszen ez ingyenes és így könnyen eljut a célközönséghez. Ha azonban ennél többre vágysz érdemes fizetett hirdetések formájában is népszerűsíteni a blogodat mind Facebookon, mind Google Ads-ben.
Ne feledd, hosszú távon nem a blogod népszerűsítése, hanem az értékesítés a célod, ezért érdemes rá pénzt is költeni!
12. Teremts kapcsolatot az olvasóiddal!
Nem elég, ha kiküldöd a blogposztod a nagyvilágba, jó eséllyel jönnek rá reakciók és észrevételek is az olvasóidtól. Ezekre mindig reagálj! Legyen olyan blogod, ahol lehet kommentelni a posztok alatt. Generálj beszélgetéseket, vitákat, a lényeg, hogy beszéljenek rólad, légy a köztudatban!
Ha Facebookon, LinkedIn-en érkezik komment a blogodhoz, akkor minden esetben válaszolj az olvasóknak.
+ 1. Ingyenes elérések
Ha azonban az ingyenes elérések tárházát is kiaknáznád, ezeket használd:
- hírlevél: küldd ki a bejegyzéseidet hírlevélben a feliratkozóidnak
- regisztrálj blogger oldalakra
- oszd meg releváns Facebook csoportokban a cikked
- kiemelten figyelj a SEO-zásra
- építs tudatosan linket
- affiliate marketing: említsétek meg egymást más releváns oldalakkal cikkeitekben
Bármennyire is nehéz kiadni a nagyvilágnak a saját szellemi terméked, ezzel értéket teremtesz, többet adsz a világnak. Ha már szakértője vagy egy témának, miért tartanád meg magadnak a tudást, ha másokon is segíthetsz vele? Miért ne aknáznád ki a tartalommarketing adta lehetőséget, ha ezzel versenytársaid előtt járhatsz?
Ha elhatároztad magad, és szeretnél profi marketing ügynökségi segítséget blogod beindításához, akkor mi, a Chiro csapata is tudunk neked ebben segíteni, keress minket
bizalommal!
Források:
https://www.blogtyrant.com/start-a-new-blog/
https://writerswrite.co.za/everything-you-need-to-know-about-blogging/
https://writerswrite.co.za/27-blogging-tips-to-grow-your-business/
https://medium.com/data-lab/the-optimal-post-is-7-minutes-74b9f41509b
https://www.smashingmagazine.com/2009/08/10-harsh-truths-about-corporate-blogging/
https://www.i-scoop.eu/content-marketing/corporate-blogging-business-blogging/
https://www.i-scoop.eu/using-storytelling-strengthen-brand/
https://www.interaction-design.org/literature/article/kiss-keep-it-simple-stupid-a-design-principle
https://yoast.com/inverted-pyramid/
https://www.ryrob.com/blogging-statistics/
https://www.impactbnd.com/blog/blogging-statistics-to-boost-your-strategy
https://neilpatel.com/blog/38-content-marketing-stats-that-every-marketer-needs-to-know/
https://www.rebootonline.com/content-marketing-statistics/