Létezik olyan, hogy egy marketinges etikus? Mitől válik azzá? Mi a legfőbb ismérve, hol találod meg? Egyáltalán miért fontos, hogy etikus marketingessel dolgozz? Olvass tovább, adunk némi kapaszkodót.
Év elején, vagy nehezebb időszakokban sokan gondolkodnak marketing ügynökség váltáson, vagy a marketing kiszervezésén. Egy vezető ilyenkor nagyon sok szempontot mérlegel. Általában az egyik legfontosabb szempont az ár: bekérnek több cégtől is ajánlatokat, majd azt összehasonlítva a legalacsonyabb összeg nyer. Időnként szintén mérlegelés tárgya lesz a szakmai tapasztalat, amit újabb szempontok alapján lehet vizsgálni: fontos, hogy milyen régóta foglalkozik az ügynökség a marketinggel, hogy milyen csapat áll mögötte, hogy milyen szakmai elismeréssel bír (pl. Google Ads Partneri jelvény, marketing versenyek díjai, stb), hogy az online marketing milyen szakterületein van otthon. Döntő szempont lehet még a referencia, kinek a mennyiség, kinek a minőség, a földrajzi elérhetőség (van, akinek fontos a személyes kapcsolattartás), de egy szempontról kevés szó esik, pedig szakmabeliként kiemelten fontosnak érzem: az etikus marketing.
Az etikus marketing ügynökség ismérvei
Mint ahogy a 10 millió fociszakértő országa, úgy a 10 millió marketinges országa is lettünk. Egy jobb teljesítményű számítógéppel, internet hozzáféréssel, némi ambícióval és pár ingyenes netes tananyag elolvasásával bárki nevezheti magát marketingesnek. De ahogy orvost vagy autószerelőt is bizalmi alapon választunk, úgy érdemes a marketing ügynökség kérdését is alaposan körüljárnod, mielőtt döntenél, hiszen elég drága szolgáltatás ahhoz, hogy az ablakon dobd ki a pénzed. Egy jól megválasztott ügynökség vagy szabadúszó szakember megtöbbszörözheti az éves árbevételedet, csökkentheti a marketing kiadásaidat, vagy levehet egy rakás ezzel járó terhet a válladról, míg egy rossz szakember éves szinten milliókba kerülhet neked. Jobb esetben. Rossz esetben rámehet a szakmai hírneved vagy a vállalkozásod is.
Szerencsére egyre több szakember és marketing ügynökség kötelezi el magát az etikus marketing mellett, és vannak már olyan kezdeményezések, amik az ügyfeleket segítik a megfelelő szakemberek kiválasztásában. De még mindig méltatlanul keveset foglalkozunk ezzel a témával. Miről ismerszik meg az etikus marketinges? Összeszedtem a legfontosabb szempontokat.
Transzparencia
Alap, hogy a kampányaidba betekintést nyerj. Hogy fillérre pontosan tudd, mennyi pénzt költött az online marketing ügynökség vagy a specialista PPC ügynökség a számládról, esetleg hogy milyen átkattintási eredményeket hozott a hírlevél kampányod. Minden fiókhoz meg kell, hogy kapd a hozzáférést, legyen szó a Google Analytics adatokról, a Facebook vagy Google Ads accountokról. A lényeg, hogy minden pillanatban pontosan lásd, mi történik.
Itt adatokról van szó, egzakt számokkal. Egy etikus digitális marketing ügynökség napra, percre pontosan meg tudja mondani az online marketing esetében, hogy mennyi pénz ment el a hirdetéseidre, hány embert ért el, hány átkattintás történt, stb. És neked pedig jogod van tudni ezeket. Ha kérdésed van, arra minden esetben választ kell, hogy kapj, ha pedig ködösít a marketing ügynökség, légy résen.
Őszinteség
Egy etikus marketinges megmondja, ha irreálisak a célkitűzéseid. Nyilván mindenki 10.000 Ft befektetésből szeretne 10 millió nyereséget realizálni egy hónap alatt, de ez a legtöbb termék és szolgáltatás esetén szinte lehetetlen. Sok marketing ügynökség ilyenkor a csillagokat is leígéri az égről, ám érdemes vigyázni ezekkel az ígéretekkel. Az online marketing egy befektetés, ami jó esetben megtérül, de a tesztelések során, vagy egyes rendszerek felépítésekor nem biztos, hogy minden egyes befektetett fillér azonnal pozitívba fordul.
Az, hogy milyen lesz egy kampány eredménye, számtalan tényezőtől függ. A terméktől, az árazástól, az ügyfélszolgálat felkészültségétől, a technikai kiszolgáló rendszerektől (pl. a webshoptól), a versenytársak tevékenységétől is. Sőt az időszak is számít: télen fagyit árulni kicsit nehezebb, mint karácsony előtt számítógépes játékokat. Felelőtlen tehát pontos eredményjóslásba bocsátkozni minden adat részletes ismerete nélkül. Ezért ha valaki 5 perc után pontosan elmondja, mennyit fogsz keresni egy hónap múlva, menekülj, vagy legalábbis fogj gyanút, és kérdezz rá a pontos számítások mikéntjére.
Mérhetőség
Online marketing aktivitást tervezni mérés nélkül kb. olyan, mint térkép nélkül elindulni Rovaniemibe (ez egy finn település, itt lakik az igazi Mikulás). Sok-sok szerencsével épp odatalálhatsz, de megfelelő útmutatás segítségével jóval gyorsabb, pontosabb és költséghatékonyabb lesz az utazásod. Még ma is számtalan online marketing ügynökség dolgozik mérések nélkül, ami számomra felfoghatatlan, hiszen ez olyan, mint a vakrepülés: ha nem ismered a fontos adatokat, akkor hogyan tudnál finomítani a folyamatokon?
Alap, hogy a Google Analytics adatait napi, heti szinten mérik, folyamatosan elemzik a Facebook és Google Ads statisztikákat, nyomon követik a hírlevelek megnyitási és átkattintási arányait, de ennél jóval mélyebb infókat is vizsgálnak: a felhasználók döntési folyamatait, útvonalát egy weboldalon, ami alapján optimalizálni tudják a kampányaidat. Ha egy szakember enélkül akar marketing munkába kezdeni, azt javaslom, keress másikat.
Egyértelmű árazás
A marketing ügynökségi árazásnak minden esetben egyértelműnek, átláthatónak kell lennie. Mielőtt még elkezdődik a munka, tudnod kell, hogy pontosan mikor, mennyit kell fizetned. Mi az, amit tartalmaz az elfogadott ár, és mi az a feladat, amit csak extra díjért cserébe végeznek el. Többféle árazási modell létezik: havidíjas, egyszeri díjas vagy akár sikerdíjas konstrukció. De a lényeg, hogy szerződésben legyen rögzítve, és számodra egyértelmű legyen, hogy pontosan miért fizetsz. Mi például a havidíjat csak utólag, a munka elvégeztével kérjük el, a havi riport leadásával. Ezzel igazoljuk, hogy milyen munkát végeztünk el, és annak milyen eredménye volt.
Hallottam olyan esetről, ahol az ügynökségi megállapodás után derült ki, hogy a vállalási díj csak az elvégzendő feladatok első fázisát fedezi. Vagy bizonyos alap feladatokat, péládul a kulcsszókutatást vagy riportálást – ami egyébként a munka elengedhetetlen része – csak extra összegért cserébe kapja meg az ügyfél. Előfordul, hogy ez nem a havi díj része, de ezt neked az elején tudnod kell. Tehát mindenképp részletesen kérdezz rá, hogy mit kapsz a pénzedért cserébe. Itt sincs helye mismásolásnak és ígéreteknek, legyen minden papíron rögzítve.
Egyértelműség
Mint ahogy szinte minden területnek, a marketingnek is megvan a maga szakzsargonja. CTR, ROI, CPA, CTA, konverzió, sorolhatnám még a hangaztos betűszavakat. De nem az a lényeg, hogy okosnak tűnjek, hanem az, hogy egy nyelvet beszéljünk. De azért összeszedtük, mit jelentenek az online marketingben használt kifejezések. Ne dőlj be annak, ha valaki vég nélkül puffogtatja a számodra érthetetlen kifejezéseket. Ha egy szakértő nem tudja lefordítani számodra érthető módon ezeket, akkor ő maga sem érti eléggé.
Einstein mondta, hogy “Amit nem tudsz egyszerűen elmagyarázni, azt nem is érted egészen”, amivel én mélységesen egyetértek. Nem kell, hogy marketing szakember legyél, hiszen pont azért fizetsz marketing ügynökséget, hogy elvégezze ezt a munkát. Nem árt persze, ha tisztában vagy az alapokkal, hogy nyomon tudd követni a munkáját, hogy tudd, mit kell ellenőrizni, hasonlítani, optimalizálni. De jó esetben az ügynökséged faék egyszerűséggel össze tudja neked foglalni az eredményeket. Így a te időd nem a szakkifejezések bogarászásával telik, hanem a fontos döntések meghozatalával.
Milyen az etikus marketinges hozzáállása?
A hozzáállás a legnehezebben definiálható kritérium, de azt javaslom, hallgass a megérzéseidre. Az a szakember, aki feketén dolgozik, gyakran hangoztatja, hogy bárkinek elad bármit, vagy bevallása szerint mindenhez (is) ért, elvből gyanús. Az első pontot nem is részletezem, szerintem alapvető elvárás, hogy a szakembereid a tőlük elvárható gondossággal vezessék a saját vállalkozásuk adó-, jogi és pénzügyeit. Különben miért bíznád rá a céged marketing tevékenységét? Az sem feltétlenül utal etikus magatartásra, ha valaki bármilyen rossz minőségű, esetleg átverésre hajtó terméket, szolgáltatást elvállal.
Nálunk alapelv, hogy csak olyan ügyfelet vállalunk, akinek a termékében, vagy az üzleti céljaiban hiszünk, és kizárt minden olyan vállalkozás támogatása, ami a vásárlók megtévesztésére, átverésére játszik, vagy rossz minőségű terméket árul. Szintén vigyázz a Mekk Elek típusú szakikkal, akik saját bevallásuk szerint mindenhez értenek. Ritkán van így, ha pedig ilyen embert találsz, valószínűleg nehezen tudnád megfizetni.
Az online marketing ügynökségi munkának számos részterülete van a stratégia tervezéstől a márkaépítésen keresztül a weboldalfejlesztésen, PPC hirdetéseken, szövegíráson, grafikán, közösségi médián át az adatelemzésig, de még ezeket is számos részterületre tudnám bontani. Nem minden esetben kell, hogy minden marketing területen önálló szakemberrel dolgozz, néha tényleg elég egy ember, aki több dologban is tapasztalt. De egy jó szakember ismeri a saját korlátait, és be is vallja neked, és ha szükséges, ajánl megbízható kollégát.
Egyetértesz? Máshogy látod? Szívesen veszem a kommentedet, hálás vagyok, ha megosztod a cikket, és segítesz tovább vinni az etikus marketinges szellemiségét.