Színpszichológia ereje a neuromarketing világában

A színpszichológia kimondja, hogy a színek hatással vannak az érzelmeinkre és a döntéseinkre egyaránt, így jelentősége megkérdőjelezhetetlen a neuromarketing terepén.

A színek hatással vannak az érzelmeinkre, a döntéseinkre, sőt a vásárlási szokásainkra is, mivel minden árnyalat különböző asszociációkat ébreszt fel bennünk. Ezek a képzettársítások pedig igen változatosak lehetnek, attól függően, hogy mely kultúrában nevelkedtünk, vagy milyen személyes tapasztalatokat tudunk kötni hozzájuk. A színpszichológia hatása a neuromarketing berkein belül pedig egy olyan izgalmas és egyben fontos téma, hogy egy három részes  blogsorozatot szenteltünk neki. Olvasd el az első részét, és ismerd meg a fekete és a fehér árnyalatokat közelebbről.

A színpszichológia sokszínű világa a neuromarketing szakterületén

Gondolkodtál már azon, hányféle szín létezik valójában? Nos, a válasz nem egyszerű, hiszen a színek érzékelése rendkívül szubjektív. A szakértők szerint a néhány ezer színárnyalattól kezdve akár a néhány millióig is terjedhet a skála. A 60-as évek óta létező, a marketing és a design területén használt  híres Pantone-színskála 2100 színt tartalmaz. De! Állítólag a Goblein manufaktúra gyapjúfestői arról voltak ismertek, hogy 20.000 különböző színárnyalatot is meg tudtak különböztetni.

Természetesen a színek érzékelése számos tényezőtől függ. Többek között a megfigyelt tárgy anyagától, a fényerősségtől, a fénytörés szögétől, a tárgyak nagyságától  vagy akár a megfigyelő és a tárgy közötti távolságtól is. Ezek alapján például a nagyobb felületű színeket intenzívebbnek érzékeljük. Viszont még mindig adódik a kérdés:  mikor milyen színeket érdemes használni?

Vegyük most sorra a két, talán leggyakrabban használt árnyalatot a színpszichológia és a neuromarketing kapcsolatának tükrében!

Luxus árnyalata a neuromarketingben a színpszichológia szerint: a fekete

A fekete szín az erő, a titokzatosság és az elegancia szimbóluma. A marketingben gyakran használjuk a luxus, a hatalom és a modernitás illusztrálására. 

Vegyük például a technológiai termékeket és az autómárkákat: ezek esetében gyakran alkalmazzák a feketét, ami itt az innováció és a minőség érzetét kelti. Például az Apple-nek több terméke is fekete az elegáns megjelenítésük érdekében, amive egyben modernitást is sugároznak a neuromarketing tudománya szerint. 

De szintén fekete logóval rendelkezik a Chanel, a Sony, a L’Oreal, a Gucci vagy az autómárkák közül a Bentley, a Maserati; sőt még a BMW-ben is megtalálható a fekete, a kék szín mellett. Ezek a világmárkák mind a dominancia vagy a luxus üzenetét szeretnék kihangsúlyozni. Míg a divatiparban az örök elegancia és a stílus színe e sötét árnyalat, így érthető, hogy a luxusmárkák körében is különösen népszerű.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez az a szín, amit a nyugati kultúrában a halállal is azonosítunk.  Így a színpszichológia alapján kimondhatjuk, hogyha a feketét a kelleténél többször használod, akkor negatív érzelmeket, például félelmet vagy szomorúságot válthatsz ki a felhasználókból. Ha a  weboldaladon túl nagy felületen alkalmazod, akkor az unalmassá válhat, és az online felületeken megnehezíti az olvasást is. Komor és nyomasztó hangulatot kelt, ami elriasztja a vásárlókat, ezért a fekete esetében mindig törekedj az egyensúlyra!

A Mercedes Benz autómárka kiválóan alkalmazza a színpszichológia ismérveit a neuromarketing világában, ezzel dominanciát és luxust üzenve a célközönségének.

A fehér: a színpszichológia és a neuromarketing szerint a  kedves és ártatlan árnyalat

A tisztaság, az egyszerűség és az ártatlanság színe. A fehér hátterű weboldalak, valamint termékcsomagolások nyugalmat és rendezettséget közvetítenek, ami a felhasználók agyát megnyugtathatja. Az egészségügyi termékek, orvosi szolgáltatások, tisztítószerek neuromarketingjében a higiénia, illetve a tisztaság jelképe. Gondoljunk csak a Colgate vagy a Dove márkákra, ahol a fehér szín dominál, hangsúlyozva a termékek tisztító és ápoló tulajdonságait.

He pedig a logókról beszélünk, akkor még érdekesebb a fehér szín kérdése a színpszichológia és a neuromarketing tekintetében. Ugyanis nem igazán létezik olyan márkajelzés, amely alapértelmezetten fehér lenne, de szinte minden logóból készül egy verzió ezzel a színnel is, hiszen majdhogynem bárhová egyszerű beilleszteni. Bármilyen logót, termékcsomagolást, weboldalt  is nézel;  szinte biztos, hogy nagyon sok fehéret találsz benne.

Mivel egy nagyon semleges szín, én inkább kiegészítőnek ajánlom a használatát. Ezenfelül kiemeli vagy ellensúlyozza az összhatást. A neuromarketing irányelvei pedig azt mondják, hogyha például a fehéret és a kéket párosítod, akkor nyugalmat és megbízhatóságot sugároz majd a terméked, míg a fehér és zöld párosítás frissességet, természetességet közvetít.

Viszont a fehér túlzott használata nagyon steril és hideg hatást kelthet. Különösen akkor fontos ezt figyelembe venni, ha egy meleg és barátságos képet szeretnél közvetíteni a márkádról. Egy jól megtervezett, fehér design a domináns megjelenésével elnyerheti a vásárlók bizalmát, de ha túlzásba viszed, akkor azzal pont az ellenkezőjét éred el.

A Dove “Rare Beauty” kampányában szintén a színpszichológia erejével élt, s a fehér színt alkalmazta.A neuromarketing szerint ezzel az empátia és a nyugalom érzését keltve a fogyasztóban.  a sokszínűség és elfogadás mellett a fehér színnel a nyugalom és az ápolás érzetét kelti.

Ha kíváncsi vagy a részletesebben is a  színpszichológia érdekességeire a neuromarketing szemszögből, légy résen! A következő részben kifejtjük, miért használják a kéket széles körben a B2B szektorban, miért nyugtat a zöld, és miért használja rengeteg gyorsétterem a piros színt. 

Ha részleteiben szeretnél elmerülni a témában, akkor hallgasd meg a Marketing Msc Podcast epizódját!

Ha elakadsz, vagy úgy érzed, túl nagy falat az online marketing számodra, keress minket bizalommal! Kövess minket Instagramon, Facebookon vagy LinkedInen, ahol napi szinten osztunk meg releváns témákat érintő tartalmakat. Minden további tartalmunkat eléred YouTube-on is.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Feliratkozás

Hasonló cikkek

Tisztább képet adunk arról, hogy miért érdemes auditálni, és hogyan tudod az audit által hatékonyabbá tenni a folyamataidat.

Az audit a vállalkozásod megmentője lehet!

A mostani válságos időszakban kifejezetten fontos átvizsgálni a folyamataidat, és megbizonyosodni arról, hogy minden megfelelően, költséghatékonyan működik-e. Ahhoz pedig, hogy teljes körű ellenőrzést végezz, erősen ajánlott egy marketingszakemberrel felvenni a kapcsolatot, hogy az általa készített audit segítse a vállalkozásod fejlesztésre szoruló területeit. Mi az a marketing audit? Röviden: az audit

Tovább olvasom »
Összeszedtük azokat a pontokat, amelyek figyelembevételével kiválaszthatod a számodra ideális online marketing ügynökséget.

Így válassz hatékonyan online marketing ügynökséget!

Az online marketing világában kulcsfontosságú lehet  a megfelelő ügynökség vagy szakember kiválasztása a vállalkozásunk sikeréhez. Jelenleg válságos időszakon megyünk keresztül, ami befolyásolhatja az online marketingre fordított költségvetést is. Ilyenkor a vállalkozások óvatosabbak, és alaposabban mérlegelik a döntéseiket, különösen az első negyedévben. Ezért is fontos, hogy körültekintően megfontoljuk, hogy kivel kötünk

Tovább olvasom »

Online marketing válságos időkben

Kb 4 évvel ezelőtt írtam utoljára válságtémában blogcikket, és sajnos ismét eljött az a pillanat, hogy szükségessé vált. Akkor a COVID állította nehéz helyzet elé a vállalkozásokat (és úgy általában az embereket), most pedig a gazdasági válság miatt gondolkozunk, számolgatunk, tervezünk újra és újra mi, vállalkozók. Szemben a COVID-dal, ami

Tovább olvasom »
Ezek a 2024-es online marketing trendek.

2024 online marketing trendjei -Tanulj a múltból és készülj fel a jövőre!

Az online marketing változó világa 2023-ban sem volt eseménymentes és ez a folyamatosan változó szakma 2024-ben sem lassít le! Számos olyan változásra, trendre és újdonságra számíthatunk, amik új dimenziókat nyitnak meg a szakemberek és cégek számára.  A technológiai fejlődés, a vásárlói magatartás változása, és a globális gazdasági környezet kihívásai új

Tovább olvasom »