Színpszichológia ereje a neuromarketing világában

A színpszichológia kimondja, hogy a színek hatással vannak az érzelmeinkre és a döntéseinkre egyaránt, így jelentősége megkérdőjelezhetetlen a neuromarketing terepén.

A színek hatással vannak az érzelmeinkre, a döntéseinkre, sőt a vásárlási szokásainkra is, mivel minden árnyalat különböző asszociációkat ébreszt fel bennünk. Ezek a képzettársítások pedig igen változatosak lehetnek, attól függően, hogy mely kultúrában nevelkedtünk, vagy milyen személyes tapasztalatokat tudunk kötni hozzájuk. A színpszichológia hatása a neuromarketing berkein belül pedig egy olyan izgalmas és egyben fontos téma, hogy három részes blogsorozatot szenteltünk neki. Olvasd el az első részét, és ismerd meg a fekete és a fehér árnyalatokat közelebbről.

A színpszichológia sokszínű világa a neuromarketing szakterületén

Gondolkodtál már azon, hányféle szín létezik valójában? Nos, a válasz nem egyszerű, hiszen a színek érzékelése rendkívül szubjektív. A szakértők szerint a néhány ezer színárnyalattól kezdve akár a néhány millióig is terjedhet a skála. A 60-as évek óta létező, a marketing és a design területén használt Pantone-színskála 2100 színt tartalmaz. De! Állítólag a Goblein manufaktúra gyapjúfestői arról voltak ismertek, hogy 20.000 különböző színárnyalatot meg tudtak különböztetni.

Természetesen a színek érzékelése számos tényezőtől függ. Többek között a megfigyelt tárgy anyagától, a fényerősségtől, a fénytörés szögétől, a tárgyak nagyságától  vagy akár a megfigyelő és a tárgy közötti távolságtól is. Ezek alapján például a nagyobb felületű színeket intenzívebbnek érzékeljük. Viszont még mindig adódik a kérdés: mikor milyen színeket érdemes használni?

Vegyük most sorra a két, talán leggyakrabban használt árnyalatot a színpszichológia és a neuromarketing kapcsolatának tükrében!

Luxus árnyalata a neuromarketingben a színpszichológia szerint: a fekete

A fekete szín az erő, a titokzatosság és az elegancia szimbóluma. A marketingben gyakran használjuk a luxus, a hatalom és a modernitás illusztrálására. 

Vegyük például a technológiai termékeket és az autómárkákat: ezek esetében gyakran alkalmazzák a feketét, ami itt az innováció és a minőség érzetét kelti. Például az Apple-nek több terméke is fekete az elegáns megjelenítésük érdekében, amive egyben modernitást is sugároznak a neuromarketing tudománya szerint. 

De szintén fekete logóval rendelkezik a Chanel, a Sony, a L’Oreal, a Gucci vagy az autómárkák közül a Bentley, a Maserati; sőt még a BMW-ben is megtalálható a fekete, a kék szín mellett. Ezek a világmárkák mind a dominancia vagy a luxus üzenetét szeretnék kihangsúlyozni. Míg a divatiparban az örök elegancia és a stílus színe e sötét árnyalat, így érthető, hogy a luxusmárkák körében is különösen népszerű.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez az a szín, amit a nyugati kultúrában a halállal is azonosítunk.  Így a színpszichológia alapján kimondhatjuk, hogyha a feketét a kelleténél többször használod, akár csak az online marketingben, akkor negatív érzelmeket, például félelmet vagy szomorúságot válthatsz ki a felhasználókból. Ha a  weboldaladon túl nagy felületen alkalmazod, akkor az unalmassá válhat, és az online felületeken megnehezíti az olvasást is. Komor és nyomasztó hangulatot kelt, ami elriasztja a vásárlókat, ezért a fekete esetében mindig törekedj az egyensúlyra!

A Mercedes Benz autómárka kiválóan alkalmazza a színpszichológia ismérveit a neuromarketing világában, ezzel dominanciát és luxust üzenve a célközönségének.

A fehér: a színpszichológia és a neuromarketing szerint a  kedves és ártatlan árnyalat

A tisztaság, az egyszerűség és az ártatlanság színe. A fehér hátterű weboldalak, valamint termékcsomagolások nyugalmat és rendezettséget közvetítenek, ami a felhasználók agyát megnyugtathatja. Az egészségügyi termékek, orvosi szolgáltatások, tisztítószerek neuromarketingjében a higiénia, illetve a tisztaság jelképe. Gondoljunk csak a Colgate vagy a Dove márkákra, ahol a fehér szín dominál, hangsúlyozva a termékek tisztító és ápoló tulajdonságait.

He pedig a logókról beszélünk, akkor még érdekesebb a fehér szín kérdése a színpszichológia és a neuromarketing tekintetében. Ugyanis nem igazán létezik olyan márkajelzés, amely alapértelmezetten fehér lenne, de szinte minden logóból készül egy verzió ezzel a színnel is, hiszen majdhogynem bárhová egyszerű beilleszteni. Bármilyen logót, termékcsomagolást, weboldalt is nézel; szinte biztos, hogy nagyon sok fehéret találsz benne. És az online marketing ügynökségi gyakorlatban is rendszeresen előkerül a fehér.

Mivel egy nagyon semleges szín, én inkább kiegészítőnek ajánlom a használatát. Ezenfelül kiemeli vagy ellensúlyozza az összhatást. A neuromarketing irányelvei pedig azt mondják, hogyha például a fehéret és a kéket párosítod, akkor nyugalmat és megbízhatóságot sugároz majd a terméked, míg a fehér és zöld párosítás frissességet, természetességet közvetít.

Viszont a fehér túlzott használata nagyon steril és hideg hatást kelthet. Különösen akkor fontos ezt figyelembe venni, ha egy meleg és barátságos képet szeretnél közvetíteni a márkádról. Egy jól megtervezett, fehér design a domináns megjelenésével elnyerheti a vásárlók bizalmát, de ha túlzásba viszed, akkor azzal pont az ellenkezőjét éred el.

A Dove “Rare Beauty” kampányában szintén a színpszichológia erejével élt, s a fehér színt alkalmazta.A neuromarketing szerint ezzel az empátia és a nyugalom érzését keltve a fogyasztóban.  a sokszínűség és elfogadás mellett a fehér színnel a nyugalom és az ápolás érzetét kelti.

Ha kíváncsi vagy a részletesebben is a  színpszichológia érdekességeire a neuromarketing szemszögből, légy résen! A következő részben kifejtjük, miért használják a kéket széles körben a B2B szektorban, miért nyugtat a zöld, és miért használja rengeteg gyorsétterem a piros színt. 

Ha részleteiben szeretnél elmerülni a témában, akkor hallgasd meg a Marketing Msc Podcast epizódját!

Ha elakadsz, vagy úgy érzed, túl nagy falat az online marketing számodra, keress minket bizalommal! Kövess minket Instagramon, Facebookon vagy LinkedInen, ahol napi szinten osztunk meg releváns témákat érintő tartalmakat. Minden további tartalmunkat eléred YouTube-on is.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Feliratkozás

Hasonló cikkek

Marketingbüdzsét tervezni sokak számára rémálomnak tűnhet, pedig ez a sikeres marketing kampányok egyik legfontosabb része.

Marketingbüdzsé tervezése: hogyan csináld jól?

Marketingbüdzsét tervezni sokak számára rémálomnak tűnhet, pedig ez a sikeres marketing kampányok egyik legfontosabb része. Ha nem tervezel tudatosan, könnyen pénzt és időt vesztegethetsz el, miközben elmaradnak az igazi eredmények. Akár online marketing ügynökséggel, akár PPC ügynökséggel dolgozol, mindenképp kulcsfontosságú a hatékony marketingbüdzsé tervezése, hogy maximalizáld a megtérülést és elkerüld

Tovább olvasom »
Használd ki a big data előnyeit marketingcéljaid elérésére és ismerd meg, hogyan alakíthatsz ki adatalapú marketingstartégiát.

Adatalapú online marketingstratégia fejlesztése – hogyan alakítsd át céged marketingjét egy online marketing ügynökség tanácsai alapján

Az online marketing folyamatosan változó világában nemcsak állandó alkalmazkodásra van szükség, de olyan lehetőségek is kínálkoznak, amiket érdemes kihasználni. A big data révén óriási mennyiségű adat áll rendelkezésre, ez a hatalmas adatgyűjtemény pedig a legjobb forrás a gyorsan változó fogyasztói szokások nyomonkövetésére. Online marketing ügynökségként bemutatjuk, hogyan alakíthatod át marketingfolyamataidat

Tovább olvasom »
Biztos megtérülés a marketingben? Bemutatjuk, hogyan alakíthatsz ki olyan profi mérési rendszert, amely átláthatóan követi és értékeli kampányaid eredményét.

Hogyan alakíts ki hatékony mérési rendszert? – Tippek egy online marketing ügynökségtől

A marketing világában az adatok azok, amelyek ténylegesen alátámasztják döntéseink helyességét, és lehetővé teszik a folyamatos optimalizálást. Képzeld el, hogy vakon vezeted vállalkozásod: kampányokat indítasz, hirdetéseket futtatsz, de fogalmad sincs róla, hogy azok milyen eredményeket hoznak. Egy átgondolt mérési rendszer segít megérteni, hogy marketingbefektetéseid valóban megtérülnek-e, és a kampányok hatékonyságát

Tovább olvasom »
Online marketing ügynökségi szemszögből megismerheted mindkét oldal előnyeit és hátrányait.

Belső marketing vagy külső ügynökség?

A marketing hatékony működtetése nem csak kreatív ötleteken múlik, hanem azon is, hogy megtaláld a számodra leginkább megfelelő struktúrát, és egy belső marketinges munkatárs alkalmazása vagy külsős ügynökséggel való együttműködés mellett dönts. Online marketing ügynökség szemszögből megismerheted mindkét oldal előnyeit és hátrányait, illetve azt, hogyan találd meg az optimális egyensúlyt

Tovább olvasom »