A nem etikus marketing jelei: így ismerd fel őket!

Ismerd meg a nem etikus marketing jeleit, hogy szakmabeliként elkerülhesd ezek használatát!

Be kell vallani, hogy sajnos a marketing, mint szakma megbecsültségét viták övezik. Ennek oka többek között a nem etikus marketing megmozdulások vagy a tisztességtelen vállalkozói kultúra gyakorlása. Éppen ezért mindannyiunk közös felelőssége, hogy tisztára mossuk a hivatásunk nevét, és edukáljuk a piacot az elfogadhatatlan működésről. Ehhez szedtünk össze néhány pontot, melyek egyikét is ha felismered, akkor biztos lehetsz benne, hogy etikátlan marketinggel kerültél szembe – ha marketing ügynökségben dolgozol, ezeket a gyakorlatokat kerüld.

Az etikus marketing vékony jege: a fotók

Mindenekelőtt fontos leszögezni, hogy egy eszköz önmagában még nem lesz etikus vagy etikátlan. A lényeg nem abban rejlik, hogy mit használsz, hanem hogy azt hogyan fordítod a marketing céljaid elérésére.

Példának okáért a nem etikus marketing egyik legtipikusabb eszközei közé tartoznak a félrevezető képek. Gyakran előfordul, hogy a hirdetéseknél stock fotókat vagy manipulált képeket használnak, hogy jobban mutasson az adott termék, vagy az azáltal kiváltott eredmény. Természetesen nem ördögtől való például egy reklám esetén szebb köntösben, környezetben fotózni, videózni a terméket, viszont érdemes meghagyni a valóságnak megfelelő információkat.

A stock fotók használatával sincs semmi probléma, amíg ügyelsz arra, hogy ne legyenek megtévesztőek. A gond ott kezdődik velük, ha merőben más terméket reklámozol velük, mint amelyek nálad elérhetőek.

 A stock fotók vagy erősen manipulált képek használata túllő az etikus marketing határain, mert megtévesztheti a fogyasztót.

Miért problémás a fotók használata?

Összefoglalva tehát, ha a marketinged során túlzásba viszed a megtévesztő stock fotók használatát, a képretusálások alkalmazását, akkor már meg is szegted az etikus marketing alapelveinek egyikét. Miért?

Tegyük fel, hogy bőrápolási termékeket értékesítesz, és megtévesztő, gyönyörű bőrt ígérő képekkel operálsz a hirdetési kampányaid során. A hirdetéseid természetesen sokakhoz elérnek, hiszen profi online marketing ügynökségre bíztad a munkát, és többen rendelnek is. Azonban a vásárlók nagy része két hét tesztelés után sem látja azt a változást a saját bőrén, amit az ígért arcbőr sugallt. Ilyenkor ezek a felhasználók átverve érezhetik magukat. A reklám láttán ugyanis másra számítanak, mint amit ténylegesen kapnak.

Ezzel pedig sajnos a közösségi médiában és a saját iparágadban is rengeteg negatív véleményt, hozzászólást “nyerhetsz”, arról nem is beszélve, hogy milyen mértékben rontja a céged reputációját ez az ellenszél.

Kétélű fegyver: sales vagy spam?

A reklámcélú hírleveleknél és SMS-eknél nehéz eltalálni, hogy hol a határ a sales és a spam típusú levelek, üzenetek között. A profi online marketing ügynökségeknél éppen ezért fordítanak komoly erőforrást a hírlevelek írásárára: nem mindegy, mit küldesz ki.

Ha például a kedvenc áruházad folyamatosan hírleveleket küld neked az aktuális akciókról, ráadásul további információt is közöl az adott témában, hogy növelje a tájékozottságodat, akkor az nem számít spamnek. Ezzel szemben, ha kéretlenül küldesz sales típusú üzeneteket olyan felhasználóknak, akik azt előzetesen nem kérték, akkor túlmész, nem csupán az etikus marketing határain, de megszeged a GDPR szabályozást is. 

Akkor jársz el az etikus marketing eszközeinek megfelelően, ha csupán azoknak az embereknek küldesz üzenetet, akik ezt ténylegesen kérték. Ezalatt azt értjük, hogy ezek a felhasználók feliratkoztak a levelezőlistádra egyik csatornádon keresztül, és jogilag is hozzájárultak az alkalmankénti megkeresésekhez.

Etikus marketing a szenzitív témák pedzegetése?

A szexuális hovatartozás, valamint a vallási és a politikai nézetek taglalása egy vitatott eszköz a marketingben. Mi, magyar felhasználók is érzékenyen kezeljük a fent említett témákat. Ennek okán érdemes átgondolnod a reklámkampányok tervezésénél, hogy etikus-e és szükséges-e egyáltalán érinteni ezeket a kérdéseket. Lehet relevanciája az ilyen jellegű kampányok futtatásának is, csak figyelj arra, hogy az etikus marketing keretein belül maradj!

Ha erősen elköteleződsz valamely csoport felé, vagy épp nemtetszésedet nyilvánítod ki egy másikkal szemben, akkor a célcsoportod jelentős részét elveszítheted. Nagyon magas érzelmi intelligenciával kell közelítened ezekhez a témákhoz, hisz más esetben ezek taglalása kontraproduktív lesz. Ezenfelül már a legtöbb social média felület igyekszik szankcionálni vagy egyenes letiltja a személyeskedő hirdetéseket.

A szenzitív témák használata vitatott, főleg akkor, ha az etikus marketing szabályainak nem megfelelően kezeled azokat.

“Mindig csak az igazat!” – az etikus marketing alapköve

Alapvető, de mégis fontos kiemelnünk, hogy minden esetben kerüld a tények és a valós információk elhallgatását!

Természetes, hogy marketingesként nagy a kísértés, hogy mindig a legszebb oldalát mutasd meg a termékeknek, azonban ha például egy C-vitaminnal és magnéziummal dúsított vizet egészséges italként reklámozol úgy, hogy a termék háromszor annyi cukrot tartalmaz, mint egy doboz kóla, akkor az már nem tartozik az etikus marketingeszközökhöz.

A törvény is bünteti, ha nem tájékoztatod megfelelően a fogyasztóidat a terméked összetevőiről, ráadásul elveszítheted a veled szembeni bizalmat is. Törekedj arra, hogy miközben az online marketinged során kidomborítod a terméked pozitív oldalát, ne tussold el a rossz tulajdonságait se! Inkább javíts a negatív oldalán, amin pedig nem tudsz változtatni, keretezd át! Ha például hosszú szállítási idővel működik a webshopod, akkor kommunikáld, hogy miért történik ez (például kézzel készülnek a termékeid, és részletes tervezést igényelnek).

A versenytársak befeketítése nem etikus marketing!

Cégek, szolgáltatások, termékek bemártása, rossz színben való feltüntetése semmilyen esetben sem minősül etikus marketing eszköznek. Vagyis ne próbálj kitűnni a piacon mások földbe döngölésével, a versenytársaidról terjesztett valótlan információkkal. Inkább arra törekedj, hogy a saját hírnevedet öregbítsd!

A történelemben számos olyan kampány volt már, amelyben a vállalatok egymással konkuráltak, és szórakoztató (!) módon próbáltak meg egymás fölé kerekedni. Mint például a Telekom és a Vodafone vagy az Audi és a BMW, de csak a versenytársaid jogainak megsértése nélkül említsd őket!

Ha pedig átléped az etikus marketing határát, és rossz hírét kelted más cégnek vagy személynek, akkor a sértett feleknek jogukban áll beperelni téged akár vállalkozó vagy, akár marketing ügynökség.

A versenytársak befeketítése nem tartozik az etikus marketing eszközeihez, és a GVH is bünteti, ha sérted a jogaikat.

 Az információk elhallgatása elfogadhatatlan!

A rejtett költségek nemcsak etikátlanok, de rendkívül dühítőek is a felhasználók számára. Ennek szembetűnő példája, ha egy weboldalon 30.000 Ft-os áron hirdetnek meg egy cipőt, majd a kosárba helyezést követően, a fizetés előtt már 50.000 Ft-ra nő a teljes konstrukció összege.

Sajnos néha az online marketing ügynökségek is alkalmazzák ezt az “árazási módszert”. Ez akkor fordul elő, amikor nincs az együttműködés elején tisztázva, hogy mi mennyibe kerül, és egy hónap elteltével derül ki, hogy az ügyfél által választott csomagban nincs benne a riportálás vagy egyéb fontos szolgáltatás, és csak felár ellenében igényelhető.

Magyarországon nagyon árérzékenyek a fogyasztók a termékek vásárlásánál, így gyakran az árösszehasonlítás során dől el, hogy melyik cég termékét vagy szolgáltatását választják. Ennek tudatában kerüld a rejtett árazást! A GVH bírsággal, a felhasználók pedig elfordulással és bizalomvesztéssel büntetik az efféle, nem etikus marketingtevékenységet.

Az etikus marketing tiltólistása: a hamis vélemények

Súlyos hiba a hamis vélemények írása, amelyet sokan elkövetnek. ”XY orvos támogatta”, “XY ajánlásával”, hogy ez a legjobb termék és megoldás minden problémára, stb. Ismerősek, ugye? 

A weboldalak esetében sokan sablonokat használnak, amelyekben lehetnek már előre belefoglalt ügyfélvélemények. Számos cég pedig még ezeket sem írja át, ami nemcsak, hogy amatőr, de kellemetlen helyzeteket is szülhet. A véleményeknek az lenne a célja, hogy hitelesítsék a cégedet és a termékedet, viszont a hamis mondatok alkalmazásával elveszíted a felhasználók bizalmát. Ha pedig egy influenszerrel vagy létező hírességgel hirdeted a valótlan véleményeket, akkor az már a büntetendő kategória.

A hamis vélemények használata nem az etikus marketinget példázza, és nem segíti a céged hitelességének erősítését.

Te is láthatod, hogy sok esetben mennyire vékony a jég az etikátlan és az etikus marketing eszközei között. Ha a szándékaid tisztességesek, és nem a vásárlóid megtévesztése a cél, az képes előrelendíteni a marketingedet.

Ha podcast formájában szeretnél még többet megtudni az etikus marketing témaköréről, akkor hallgasd meg a Marketing MSc Podcast 30. epizódját, amelyben Matykó Noémi, a Chiro Marketing ügyvezetője és tulajdonosa járja körbe a kérdéskört.

Hallgasd meg az adást Spotify-on, YouTube-on, Apple Podcasts-on vagy Google Podcasts-on!

Ha pedig úgy érzed, hogy eltévedtél az etikus marketing útvesztőjében, és szeretnél a felmerülő kérdéseidre választ kapni, akkor egy profi és etikus marketing ügynökségre van szükséged. Vedd fel velünk a kapcsolatot! Keress minket az info@chiro.hu címen, vagy kérj ajánlatot a www.chiro.hu weboldalon keresztül!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Feliratkozás

Hasonló cikkek

Aknázd ki a Linkedin adta lehetőségeket

Egy online marketing ügynökség tanácsai: így használd professzionálisan a LinkedInt! 

Online marketing ügynökség lévén napról napra látjuk, hogy a LinkedIn egyre népszerűbbé válik, különösen ha az üzleti kapcsolatok építéséről és a márka ismertségének növeléséről beszélünk. De vajon miért és hogyan érdemes használni ezt a platformot? Milyen erőforrások, előnyök rejlenek benne, és hasznos része lehet-e a marketing stratégiádnak? Ezekre derítünk fényt

Tovább olvasom »
Készítsd el már az uborkaszezon alatt az őszi értékesítésed - ehhez megosztjuk, hogy egy online marketing ügynökség szemével melyek a leggyorsabb B2B marketing tippek.

B2B marketing az uborkaszezonban

10 tipp, amivel előkészítheted az őszi értékesítést nyáron A nyári uborkaszezon sok magyar kisvállalkozás számára kihívást jelenthet, mivel a piac aktivitása csökken, és az üzleti lehetőségek száma is visszaesik. Mindenki szabadságon van, nyaral, és ebben a melegben persze, hogy mindenki lelassul kicsit… Azonban az okos vállalkozók tudják, hogy ez az

Tovább olvasom »
Fedezd fel, miért elengedhetetlenek az adatok és a mérések az online marketing stratégiákhoz! Gyakorlati tanácsok a Chiro online marketing ügynökség és Bay Áron, PPC ügynökségvezető szemével.

A mérések fontossága – egy online marketing ügynökség szemével

Bevezetés Az online marketing világában az adatok, mérések és részletes riportok alapvető szerepet játszanak a sikeres stratégia kialakításában és végrehajtásában. Mi, mint tapasztalt online marketing ügynökség, különös figyelmet fordítunk arra, hogy minden hónap elején részletes beszámolót küldjünk az ügyfeleinknek. Ezek összegzik az előző hónap teljesítményét, és nemcsak a mérőszámokat tartalmazzák,

Tovább olvasom »
Egy online marketing ügynökség számos olyan könyvet tud ajánlani számodra, amelyek segítségedre lesznek a szakmában.

Online marketing ügynökség ajánlásai: 6+1 kihagyhatatlan könyv a szakmában

Az utóbbi időben egyre többen érdeklődnek afelől, hogy egy online marketing ügynökség csapata milyen könyveket ajánlana azoknak, akik bővíteni szeretnék tudásukat az online marketing területén. Így hát egy csokorba szedtük azon kedvenc marketinges könyveinket, amelyek rengeteg tudást és inspirációt nyújtanak a mindennapi munka során a Chiro egész csapatának. Tarts velünk, és

Tovább olvasom »