A kreatív tartalomgyártás titkai
A kreatív tartalomgyártás elérhetetlen célként, Szent Grálként él az online marketing világában: mindenki vágyik rá, de elérhetetlennek tűnik. Pedig az ötletes tartalmak készítése nem adottság kérdése, a kreatív gondolkodás pedig fejleszthető és tanulható. Ebben a cikkben olyan gyakorlatias tanácsokat kapsz, amikkel kreatív, üzletileg is hasznos Instagram és Facebook bejegyzéseket készíthetsz, legyél vállalkozó, vagy online marketing ügynökség munkatársa.
A kreatív tartalomgyártás nem (csak) istenadta tehetség
Elképzelhető, hogy hatalmas összegeket fektetsz Facebook, Instagram hirdetésekbe, mégsem éred el a kívánt üzleti célt: ennek oka pedig lehet az, hogy a bejegyzéseid valószínűleg nem relevánsak, sematikusak, sablonosak és nem szólítják meg a célközönséget. Tehát amit csinálsz, az nem ötletes.
Fontos, hogy megértsd: a kreativitás megfoghatatlan dolognak tűnik, pedig mindig racionális, higgadt, átgondolt adatelemzésen alapul. Mérhető, megfogható, bizonyítható információkon.
Az első lépés tehát az információszerzés, amihez tudnod kell, hogy kihez akarsz szólni. A vásárlóid, azaz a célcsoportod meghatározásához (és en bloc az online marketing stratégiád összeállításához) ebben a cikkben találsz útmutatást.
Do your homework! A kutatómunka fontosságáról
A kreatív tartalomgyártás legfőbb ismérve az, hogy az elkészült anyagok aktuálisak és relevánsak a célcsoportod számára. Hiába készítesz posztokat az emoji világnapjáról harminc év feletti, középvezető férfiaknak vagy türelemről és kitartásról szóló idézeteket húszéves, felső-középosztálybeli fiataloknak.
Ahhoz, hogy hasznos információkat nyerj a célközönségedről és tetten érd az aktuális trendeket, ezeket az oldalakat és módszereket érdemes követned:
1. Google Analytics, a céged tükörképe
A Google Analtytics egy ingyenes adatelemző platform, amivel a weboldaladra látogató felhasználókról és tevékenységeikről kérhetsz le adatokat. Az adatelemzéssel többek között leszűrheted, hogy a célcsoportodba tartozó emberek a weboldalad mely részein töltik a legtöbb időt. A termék/szolgáltatás-oldalon görgetnek a legtöbbet? Akkor a posztjaidban is rájuk kell helyezned a hangsúlyt. Gyanúsan sok időt töltenek a blogbejegyzéseidnél? Lehet, hogy a social mediában is rá kellene feküdnöd az edukatív, információdús tartalmakra. Ezen a téren sokat segíthet egy online marketing ügynökség, például pontos analitika és stratégia készítésével.
2. A pop az új rock&roll – mit fogyaszt a célközönséged?
A popkultúra a mai ember számára egyenlő a pihenéssel és a szórakozással. Minden korosztálynak megvannak a kedvenc filmjei, zenéi, könyvei, TV-műsorai. Derítsd fel, mit, mikor, melyik időszakból fogyasztanak a vásárlóid és maradj naprakész ezekkel az információkkal: kiemelten hasznosak a kreatív tartalomgyártás során.
3. Frissíts, frissíts, frissíts!
Ez a jelszó nem csupán a kánikulában, de a tartalommarketingben is kiemelt jelentőségű. Az aktualitás a szél a kreatív tartalomgyártás vitorlájában: a frissesség visz előrébb a news feedben és ezzel együtt nagyobb eséllyel sodor a potenciális vásárlóid felé. Tehát kövesd az iparágadhoz kapcsolódó legfrissebb híreket és újításokat. Ha nincs időd elmerülni a legújabb trendekben, egy online marketing ügynökség ebben is segíthet.
Tudnod kell, hogy a közönséged milyen problémákkal néz szembe, hogy aztán átgondolhasd, te hogyan tudsz segíteni a termékeiddel, szolgáltatásoddal. Ezekhez a problémakörökhöz kereshetsz akár idézeteket is releváns, inspiráló személyektől, akikre példaként tekint a célközönséged (itt jön képbe a már említett popkulturális kutatás is).
4. A tudás hatalom – igen, a kreatív tartalomgyártás során is
A közösségi média sok esetben a szórakozásról szól – ezt mindenki tudja. Emellett pedig ugyanekkora hangsúlyt kell fektetned az edukatív, informatív tartalmakra is. Miért? Mert a közönséged információkra alapozza a döntéseit. Minél részletesebb, mélyebb, egyedibb információkat osztasz meg a szolgáltatásod/terméked alapjairól, funkcióiról és előnyeiről, annál inkább megragadja a tartalmad a felhasználó figyelmét. Gyűjts tehát össze minden apró részletet a termékedről/szolgáltatásodról, majd fejtsd ki őket 5-6 soros bekezdésekben. Hidd el, ez az “adatbázis” nagy segítségedre lesz a kreatív tartalomgyártásban.
4+1. A szomszéd kertje (nem) mindig zöldebb
Az örökzöld szólás a kreatív tartalommarketingre is igaz. A versenytárselemzés (bővebben itt olvashatod) a piaci helyzeted meghatározása mellett a kreatív Instagram, Facebook tartalmak szempontjából is szükséges. Nézd át a versenytársaid social media profiljait! Ne másolj ötleteket – ez se nem eredeti, se nem etikus! A kutatómunkát arra használd, hogy felfedezd mik azok a formulák (szövegek, emoji-használat, bejegyzéshossz) amik működőképesnek bizonyultak (sokan reagálnak rá), illetve miket érdemes kerülni.
Teremts kapcsolatot!
Vegyük például az új Elvis-filmet: tegyük fel, hogy a kutatómunkád alapján a célközönséged nagy számban nézte a filmet és tetszett is nekik. Emiatt ezt egy szórakoztató, kreatív Facebook vagy Instagram bejegyzés kereteiben szeretnéd feldolgozni, image-növelés és szórakoztatás céljából.
Itt jön képbe a kapcsolatteremtés, azaz a kreativitás szerepe: ha csak készítesz egy posztot és megkérdezed a követőidtől, hogy tetszett nekik, akkor ne várj elsöprő aktivitást. A kreatív tartalomgyártás titka a kapcsolat megteremtésében rejlik, tehát: kösd össze a témát a vállalkozásoddal! Erre szolgáló stratégiák kialakításában is segíthet egy online marketing ügynökség.
A konkrét gyakorlatot a Chiro Valentin-napi posztjával mutatjuk be:
A szituáció: Valentin-nap van, és valamiképp szeretnél a célközönséghez szólni.
1. Lépés: határozd meg a célod!
A miénk az image-növelés és egy infotainment tartalom készítése volt a jelenlegi és potenciális ügyfeleinknek egy Valentin-napi tartalommal.
2. Lépés: Vizsgáld meg a trendet, témát.
Milyen részletek, szavak, sztorik és jellemzők jutnak róla eszedbe? Használd nyugodtan a Google keresőjét is inspirálódásra. – Valentin-nap: szerelem, boldogság, romantika, áldozatok, szívek, csokoládé, meglepetés, szenvedély, közös hobbi, közös érdeklődési kör,
3. Lépés: Vizsgáld meg a célcsoportod!
És gyűjts velük kapcsolatos gondolatokat: fájdalompontokat, jellemzőket, előnyöket egyaránt. Minél konkrétabb, annál jobb. – A Chiro célcsoportjának megfelelő kulcsszavak például: Munka, családi vállalkozás, szolgáltatóipar, vendéglátás, kereskedelem, családias, minőség, nehézségek, bizalom
4. Lépés: Gondold át!
Melyik tematikus kulcsszót lehet összekapcsolni a cégeddel, termékeddel? Jelen esetben a legjobb ötlet: közös érdeklődési kör -> családi vállalkozás
5. Lépés: Alkosd meg a konkrét poszt ötletet!
Nálunk ez lett a végeredmény: családi-páros vállalkozások (ügyfeleink) tisztelete, nehézségeik és kitartásuk elismerése Valentin-nap alkalmából
Ez az asszociációs játék nem vesz el sok időt, sőt: egy idő után rutinná válik ez a fajta gondolatmenet, ami értékes, kreatív ötleteket szül.
A sikeres, kreatív tartalomgyártás alapja tehát:
- Kutatómunka, majd adatbázis-készítés
- Asszociáció, kapcsolat keresése a vállalkozásod és a téma között kulcsszavak segítségével
További ötletek a kreatív tartalomgyártás sikeréhez
Inspirálódj!
Mielőtt elkezded kigondolni a Facebook tartalmad vagy az Instagram posztod képét, nézegess a témában Pinterest-bejegyzéseket.
Használj könnyen kezelhető grafikai felületeket!
Sajnos a kreatív tartalmak gyártásakor nem lesz mindig időd a grafikus munkájára hagyatkozni, így érdemes olyan eszközhöz nyúlnod, amivel te is könnyen, minőségi munkát tudsz végezni. Szívből ajánljuk a Canva pro verzióját, ahol előre elkészült sablonokból is inspirálódhatsz, saját arculati csomagot és képeket tötlhetsz fel.
Lépj ki a megszokott keretekből!
Egyértelmű, hogy a feedből megkapó, figyelemfelkeltő vizuális tartalmakkal tudsz a leginkább kitűnni. A kreatív tartalom a TikTok térnyerésével egyenlő lett a videós, animált posztokkal az Instagram és a Facebook esetében is. Helyezz el a posztodban gifeket, animáld a szöveget, hogy könnyebben észrevegyenek.
Ülj fel a körhintára!
A carousel posztok alatt a “lapozgatós” bejegyzéseket értjük. Instagramon érdemes lehet ezzel a formátummal kommunikálnod: hosszú posztszöveg helyett írj több, kisebb részletet az egymás után következő képekre. Ha nem szeretnél szövegekkel operálni, akkor hangulatképeket, a termékeidről vagy a szolgáltatásodról készült fotókat is érdemes így tálalnod a célközönséged felé.
Szövegelj, de mértékkel!
Fontos, hogy rövidebb, jól átlátható szövegeket írj. A posztod csak néhány másodpercre tűnik fel a feed görgetése közben, szóval már első ránézésre is megkapónak, könnyen fogyaszthatónak kell lennie, hogy szívesen megálljanak elolvasni. Strukturáld, használj gondolatjeleket vagy akár nyíl emojikat a könnyebb átláthatóság érdekében.
“Hass, alkoss, gyarapíts, és” a marketinged fényre derül.
Remélem, hogy a bejegyzés meggyőzött arról, hogy a kreativitás nem egy égből kapott tehetség. A kreatív tartalomgyártás sokkal inkább olyan tudatos alkotómunka és kézzelfogható adatok eredménye, amivel üzleti céljaidat segítheted. Ha konzultálsz egy budapesti online marketing ügynökséggel, az javíthatja stratégiádat, sőt a mindennapi gyakorlatban is segíthet. Ha csak hosszabban olvasnál a témáról, készítettünk neked egy ingyenes e-bookot, amiben konkrét, gyakorlatias lépéseket mutatunk a közösségi média posztok készítéséhez, ütemezéséhez.
Ha pedig kérdésed támadt a bejegyzés kapcsán vagy segítségre van szükséged az online marketinged építésében, keress minket bátran.
A bejegyzést írta: Csaba Nikolett és Matykó Noémi
Forrás: https://www.higherlogic.com/blog/how-to-master-infotainment-in-your-digital-content/