Mik azok a sütik, és mi a jelentőségük?
A “third party cookies” vagyis a harmadik féltől származó sütik az internet részét testesítették meg, egészen idáig. Már a kezdetektől fogva rendkívüli médiavisszhang kíséri ezt az egyszerű kis kódsorocskát, talán kissé méltatlanul, hiszen a személyes adatvédelem az interneten rengeteg másik, kevésbé ismert sebből vérzik. Nem összekeverendő a 1st party cookies-zal, amit az adott weboldal szervere készít az első alkalommal, mikor egy felhasználó meglátogatja azt.
A harmadik féltől származó sütik, ahogy a nevükben is benne van, egy harmadik féltől, jellemzően egy hirdetési szervertől származik, és leginkább a felhasználók által bejárt online utat, azaz a meglátogatott weboldalakat, az azokon töltött időt, és -ha lehetséges- a felhasználó nemét, életkorát és lakhelyét követik nyomon. Segítségükkel készül egy sokakat megosztó eszköz, a személyre szabott online hirdetés – azaz egy online marketing ügynökség, és különösen egy PPC ügynökség sokat profitálhat az így megismerhető adatokból.
Mikor és miért tűnnek el a sütik?
Az Európai Unió GDPR (General Data Protection Regulation) törvénye, ami 2018-tól érvényes (sokan a világ legszigorúbb adatvédelmi törvényeként hivatkoznak rá), olyan működési keretek közé szorította az internetes sütiket, ahol a hangsúly a szabályozhatóságon áll. Azonban ez nem volt elég. A Google bejelentette, hogy 2023-tól beszünteti a legnépszerűbb böngésző, a Chrome 3rd party cookies támogatását, követve ezzel az Safarit valamint a Firefox-ot, akik már 2022 elejétől nem használják a harmadik féltől származó sütiket. Mindez része egy átfogóbb intézkedésnek, ami az internetezők személyes adatvédelmét hivatott új, sokkal átláthatóbb alapokra helyezni. Tehát ez év végéig van időnk felkészülni, és kidolgozni a megfelelő marketingstratégiát. Nézzük, hol érdemes kezdeni.
Saját, first party adatbázis – ez mindenképpen kelleni fog neked
Most, hogy a süti korszak lezárul, a saját adatbázis kiépítése kulcsfontosságú mozzanat céged marketingstratégiájának biztosítása érdekében. Először tisztázzuk, mi is ez! A first party, tehát első kézből származó adathoz csak neked van hozzáférésed, mert közvetlenül te gyűjtöd be azoktól, akik valamilyen formában kapcsolatba lépnek vállalkozásoddal az interneten. Mire kell ez neked? Ahhoz, hogy erre válaszolni tudj, gondolj az üzleti céljaidra!
A kosarat elhagyó ügyfeleknek szeretnél remarketing kampányt létrehozni? Személyre szabottabb élményt nyújtani a weboldaladon? Esetleg megérteni, hogy miért lépnek ki vásárlás előtt? Vigyázz! Ha nem a céged szempontjából valóban releváns célokat határozod meg, akkor már az elején rossz irányba fordulsz, és rengeteg felesleges munkát fektetsz olyanba, ami fals eredményeket szül – tehát ha nem vagy biztos a leginkább releváns célokban, akkor érdemes konzultálni egy PPC ügynökséggel vagy online marketing szakértővel.
Ha tisztába tetted a céljaid, jöhet a vásárlóid életciklusának meghatározása. Így tudni fogod, hogy potenciális ügyfeleid épp csak most értesültek a létezésedről, vagy már fontolgatják a terméked megvásárlását. Ez rendkívül hasznos információ, mert ennek megfelelően tudsz nekik személyre szabott tartalmakat mutatni. Azonban ahhoz, hogy ezt megtehesd először jól elkülöníthető szegmensekbe kell tudnod sorolni a célközönséged. Ha a fenti lépésekhez segítség kell, olvasd el az Online marketing stratégia tervezése 9 egyszerű lépésben blog cikkünket, vagy fordulj egy online marketing ügynökséghez.
Mi jön a célok, a vásárlói életciklus és a célközönséged szegmensei után?
1. Meghatározod pontosan melyik specifikus adatok segítik elő a te esetedben a döntéshozatalt.
2. Kideríted, hogyan tudod megszerezni ezeket az adatokat.
A forrásod lehet bármi, amiből információt nyersz ki, mondjuk a CRM rendszered, a hírlevélküldőd, a weboldalad, stb.
3. Eldöntöd, hogyan szeretnél javítani az üzleti folyamataidon ezeknek az adatoknak a segítségével, aztán kezdődhet a munka.
(PRO TIP: Ne csak egyes adatpontokra fókuszálj, inkább a próbáld meg a megfelelő adatokat kombinálva megérteni az összképet! Például: látod, hogy az elmúlt, hónapban 30 bug-ot jelentettek a weboldaladon. Ez riasztó lehet elsőre, de aztán ránézel a látogatószámra és látod, hogy múlt hónaphoz képest 3x annyi látogató érkezett, így összességében nézve igazából javult az oldal meghibásodásának az aránya.)
Jó, ha tudod, ezek az adatok csak annyira hasznosak, amennyire ügyesen vagy képes őket felhasználni.
Végezetül pedig ne felejtsd el az adatok folyamatos monitorozását. Ez egy soha véget nem érő folyamat kell, hogy legyen. Használd a Google Analytics-et (vagy az általad választott analitikát), és rendszeres időközönként vizsgáld felül, hogy még mindig a megfelelő adatokat méred-e. Gondolj vállalkozásodra egy élő, lélegző teremtményként, ami folyamatosan fejlődik, és más-más adatokkal kell etetned őt gyermeki-, kamasz-, és felnőtt korszakában.
Összegzés
Ezeket a tanácsokat megfogadva, bármit is hoz a jövő, te már kevésbé leszel kiszolgáltatva az aktuális változásoknak, így hosszú távon mindenképpen megéri befektetni a first party adatbázisba. Ha szeretnél segítséget kapni a saját, céged igényeihez szabott, működő adatbázis stratégia kialakításában, vedd fel budapesti online marketing ügynökségünkkel a kapcsolatot, segítünk mindenben.
Ha tetszett a cikk kérlek oszd meg, hogy másoknak is segíthessen! Köszönöm!
Forrás: