A marketing világában az adatok azok, amelyek ténylegesen alátámasztják döntéseink helyességét, és lehetővé teszik a folyamatos optimalizálást. Képzeld el, hogy vakon vezeted vállalkozásod: kampányokat indítasz, hirdetéseket futtatsz, de fogalmad sincs róla, hogy azok milyen eredményeket hoznak. Egy átgondolt mérési rendszer segít megérteni, hogy marketingbefektetéseid valóban megtérülnek-e, és a kampányok hatékonyságát követve lehetőséged nyílik azok javítására is. Korábban már volt szó a mérések fontosságáról, ebben a blogban pedig még inkább gyakorlati szinten mutatjuk be, hogyan alakíts ki hatékony mérési rendszeredet.
Miért fontos a mérés?
A kampányok teljesítményét csak mérésekkel lehet ténylegesen értékelni, az igazán jó döntések meghozatala pedig lehetetlen a megfelelő adatok ismerete nélkül. Sokat emlegetjük a stratégia fontosságát, ugyanis a marketing akkor működik csak jól, ha stratégiai alapokon nyugszik. Az abban meghatározott célok eléréséhez azonban fontos az aktuális állapot és az elért eredmények mérése. És utána vissza is kell vezetni az eredményeket a rendszerbe. Az adatok továbbá segítenek, hogy tisztában legyél marketingbefektetésid megtérülésével, hiszen csak úgy tudod nyomon követni kampányaid hatékonyságát, ha jó minőségű és elegendő mennyiségű adat áll rendelkezésedre.
Hogyan érdemes mérni?
Azért van tehát szükségünk mérésekre, hogy az adatok és metrikák segítségével ellenőrizni tudjuk hol járunk az előre meghatározott KPI-ok (angolul Key Performance Indicator) felől nézve. Ezek azok a kulcsfontosságú mutatók, melyek közvetlen hatással lesznek az üzleti eredményeidre. Minden cég esetében más-más számít KPI-nak: lehet például a konverziók száma, a kosárérték, de akár a webforgalom is. Van, akinek KPI a leadek száma, míg másnak a marketingköltség.
Ha megvannak tehát a különböző adataid, amik valóban segítenek döntéseket hozni és következtetéseket levonni, ezeket vissza kell vezetned a mérési rendszerekbe. Első lépésként fontos, hogy legyen egy Tag Manager fiókod, amit összekötsz a weboldaladdal, és ahova a többi kódot is bele tudod rakni, így a weboldaladba végső soron majd csak a Tag Manager kódot kell egyszer betenni. Ezzel elkerülöd, hogy a weboldaladba direktben belerakott kódok lassítsák az oldalt, vagy működésbeli problémákat okozzanak.
A különböző hirdetési felületek (például Google Ads, TikTok, Meta) saját mérőkódjait itt elhelyezve már támaszkodhartsz azok belső statisztikai rendszereire, ígyfolyamatosan figyelheted kampányaid teljesítményét. Ezeket ki kell egészítened a CRM rendszeredből származó adatokkal, valamint a hírlevelek statisztikáival. Mivel ez a sok felület külön-külön nem igazán átlátható, érdemes lehet az összes bemért adatot átültetni egy adatösszesítő rendszerbe, melyből könnyen kinyerhető egy vezetői dashboard. Ennek segítségével pedig egyszerűbben vonhatsz le következtetéseket és hozhatsz döntéseket.
Fontos előre meghatározni, hogy milyen időszakonként ellenőrzöd a számokat. Ennek a gyakorisága sok mindentől függhet, de általánosságban elmondható, hogy érdemes kéthetente vagy havonta elvégezni az ellenőrzéseket.
A mérések világa az egyik legbonyolultabb és leginkább szaktudást igénylő területe a marketingnek, ezért érdemes lehet PPC ügynökség, vagy online marketing ügynökség segítségét kérni. Mi a Chiro-nál sokéves tapasztalattal rendelkezünk ezen a téren, így örömmel segítünk neked!
Miket mérjünk pontosan?
A hatékony mérési rendszer kialakításához elengedhetetlen, hogy tisztában legyél azzal, milyen adatok mérése releváns vállalkozásod számára. Íme néhány mutató, amelyeket érdemes lehet vizsgálni.
Weboldalmutatók
Ezeket az adatokat elsősorban a Google Analytics-ből vagy CRM rendszeredből tudod bemérni. Ide tartozik az látogatások és interakciók száma, illetve az elkötelezett felhasználók száma, vagyis azok a látogatók, akik nem csak belépnek az oldalra majd aktivitás nélkül kilépnek, hanem lejjebb görgetnek, aloldalakat néznek meg, esetleg letöltenek valamit. Az oldalon eltöltött idő azért is nagyon fontos mutató, mert minél elkötelezettebb egy felhasználó, annál közelebb van a döntési ponthoz, ahol végül vásárolni fog. A forgalmi forrás megmutatja, honnan érkezett a felhasználó a weboldalra, illetve az új és visszatérő vásárlók arányát is érdemes mérni, akárcsak a különböző konverziós mutatókat.
Közösségi média mutatók
A korábbi évek trendjével, vagyis a lájkuralommal ellentétben az igazán fontos mutatók, amiket itt érdemes mérni, az elérés és az elköteleződés. Minél nagyobb az elérésed, annál nagyobb lesz az elköteleződésed, az elköteleződésből pedig konverzió lesz. Ha tehát nincs elég konverziód, nincs elég bevételed, akkor ezekhez a mutatókhoz érdemes visszamenned.
Email marketing metrikák
A hírlevelek esetében is számos mérési lehetőség áll rendelkezésedre: folyamatosan figyelemmel kísérheted, hány címre jut el a levél, valamint mekkora a visszapattanási arány, ezekből pedig következtetéseket vonhatsz le a listád minőségéről. A megnyitási arány általában a tárgymező vonzerejétől függ, míg a levél megnyitása után az átkattintási arány is mérhető.
PPC mutatók
A legfontosabb mutatók között szerepel a CTR, vagyis az átkattintási arány, amely megmutatja, hogy az elért felhasználók közül hányan kattintottak a hirdetésedre. Ez lehetőséget ad arra, hogy megtudd, mennyire hatékonyan céloztad meg a közönséged, és hogy a hirdetésed mennyire vonzó. A CPC a kattintásonkénti költséget mutatja, míg a ROAS-ból kiderül, hogy a hirdetésekre fordított költséged megtérült-e. Ezek csupán néhány a sok hasznos mutató közül, amik segíthetnek a kampányod optimalizálásában.
SEO mutatók
SEO mutatók esetében az organikus forgalom mellett figyelheted a kulcsszavak rangsorolását és a backlinkek számát is, melyeket legjobban a Search Console-ban tudsz nyomon követni.
Ha a számodra releváns mutatókat tehát be tudtad mérni, majd azokat sikeresen átvezetted egy dashboardba, azután tudod csak az igazán fontos és komplex mutatókat is elemezni.
A releváns KPI-ok szerepe
A mérési rendszerek kialakításánál valójában minden vállalkozásnak más és más adatokat érdemes figyelembe venni. Egy webáruháznál a kosárelhagyási és konverziós értékek fontosak, míg egy B2B cégnél a visszatérő látogatók és vásárlások kapnak kiemelt szerepet. A marketingmérési rendszer kialakításához fontos, hogy a vezetőkkel egyeztetve határozzuk meg a releváns KPI-okat, hogy azok a lehető leghatékonyabb módon alkalmazkodjanak az üzleti célokhoz. Mivel ez a terület a marketing egyik legbonyolultabb és legnagyobb szakértelmet igénylő része, érdemes lehet egy tapasztalt ügynökség segítségét kérni, aki eligazít a mérések és KPI-ok világában.
Ha még jobban érdekel a téma, hallgasd meg a Marketing MSc podcast 40.epizódját, melyben Matykó Noémi számos gyakorlati példán keresztül kalauzol el a mérések világában. Az adást megtalálod Spotify-on, a YouTube-on, és az Apple Podcasts-en is!