Az online marketing folyamatosan változó világában nemcsak állandó alkalmazkodásra van szükség, de olyan lehetőségek is kínálkoznak, amiket érdemes kihasználni. A big data révén óriási mennyiségű adat áll rendelkezésre, ez a hatalmas adatgyűjtemény pedig a legjobb forrás a gyorsan változó fogyasztói szokások nyomonkövetésére. Online marketing ügynökségként bemutatjuk, hogyan alakíthatod át marketingfolyamataidat a technológia és az adatok által vezérelt környezetben, hogy könnyebben elkészíthesd adatalapú marketingstartégiádat.
Big Data: A marketing stratégia alapja
Adatalapú marketingstratégia csak megfelelő mennyiségű és minőségű adat alapján tervezhető, ezért elengedhetetlen a hatékony mérési rendszer kialakítása. Első lépésként határozd meg, mely felületek vagy források tartalmazzák azokat az információkat, amelyekből később a KPI-ok kidolgozhatók. Alapvető források lehetnek a különböző szoftverek és a CRM rendszeredben elérhető adatok, valamint a weboldalad, ahol nyomon követheted a felhasználók viselkedését, például azt, hogy mely oldalakat látogatják és milyen hirdetésekre kattintanak. A közösségi média csatornáidon mérheted az interakciókat, az elköteleződést és a visszajelzéseket is. Fontos megjegyezni, hogy ha megtalálod a megfelelő adatforrásokat, minimum féléves adatmennyiségre lesz szükséged ahhoz, hogy használható eredményeket kapj.
Adatalapú marketingstratégia tervezése
Ha megvannak a szükséges adatok, azokat össze kell párosítani a stratégiáddal. Ehhez elengedhetetlen, hogy olyan analitikai eszközöket használj, amelyek képesek kezelni a nagy adathalmazokat (Google Analytics 4, HubSpot), illetve figyelj a méréseid helyes kialakítására. Ennél a pontnál érdemes lehet bevonni szakértői segítséget, PPC ügynökséget, mivel a rosszul beállított mérések az egész rendszert tönkretehetik.
A big data segítségével a célcsoportod szegmentálása és a személyre szabott tartalom létrehozása is hatékonyabbá válik. Az ügyfelek viselkedése, vásárlási szokásaik és demográfiai adataik alapján kialakított szegmensek révén marketingüzeneteid könnyebben eljutnak a megfelelő emberekhez a megfelelő időben, míg a személyre szabott üzenetek és kampányok jelentősen növelhetik az elköteleződést és a konverziót.
Adatvizualizáció: Az adatok története
Ilyen nagy mennyiségű adatot megfelelő vizuális megjelenítés nélkül lehetetlen átlátni, ebben lehet segítségedre az adatvizualizáció. Sokkal könnyebb értelmezni az analitikus adatokat és prezentálni azokat a vezetőségnek vagy a befektetőknek, ha a komplex adathalmazok helyett grafikonokkal és diagramokkal vizualizálod az eredményeket, esetleg interaktív módon, így lehetőséget adva az adatok mélyebb vizsgálatára.
Az adatok narratív formában való bemutatása, más néven data storytelling, szintén hasznos lehet a marketing döntéshozatalban. Ez a megközelítés kontextust és érzelmi kötődést teremt, mivel kombinálja a vizualizációkat az üzleti célokkal és az adatelemzés következtetéseivel.
Adatalapú döntéshozatal és KPI-ok nyomonkövetése
Ha megvagy a megfelelő adatforrások kiválasztásával, kellő mennyiségű és minőségű adat áll rendelkezésedre, és azokat vizuálisan meg is tudod jeleníteni, fontos, hogy ezeket vissza is vezesd a rendszerbe, hogy a számodra releváns és lényeges KPI-okat nyomon tudd követni. Fontos mutatószám a konverziós arány, ami megmutatja neked, milyen arányban változnak a látogatók vásárlóvá vagy leadekké; vagy a ROI, amely a kampányokba fektetett költség megtérülését szemlélteti. Emellett számos más mutatószámot érdemes még vizsgálni, melyeket egy korábbi podcast adásunkban részletesen bemutattunk. Ez a marketingnek az egyik, ha nem a legnehezebb területe, ezért érdemes lehet szakmai segítséget igénybe venni: a PPC ügynökségek, vagy online marketing ügynökségek kellő szaktudással rendelkeznek a területen, a Chiro-nál mi is szívesen segítünk ebben eligazodni!
Adatazonosítás és adatvédelem
Az adatalapú marketingstratégia kidolgozása elengedhetetlenné teszi az adatok hiteles és szabályszerű gyűjtését, így figyelembe kell venned a GDPR és más adatvédelmi jogszabályok követelményeit. Ez nemcsak a büntetések elkerülése érdekében lényeges, hanem ahhoz is, hogy valóban etikus vállalkozóvá válj. A törvényeknek való megfelelés mellett biztosítanod kell az ügyfeleid adatainak védelmét, valamint az átláthatóságot a felhasználóid irányába. Az általad kezelt fiókokhoz való hozzáférést és a jogosultságokat kizárólag azoknak add meg, akiknek valóban szükségük van rá, hogy elkerüld a szándékos károkozást, valamint hogy olyan kezekbe kerüljön, akik nem tudják megfelelően kezelni a felületet.
Prediktív és preskriptív elemzések
A big data segítségével a fent említett számos lehetőség mellett előrejelző és ajánláslapú elemzéseket is készíthetsz. Magas minőségű adatokból akár 1-2 évre előre is tudsz következtetéseket, predikciókat készíteni a felhasználói preferenciákra, akár kiszámíthatod, hogy mekkora kapacitásra lesz szükséged, így időben el tudod kezdeni az emberek betanítását, ezzel felkészülve a várható forgalomnövekedésre.
A jövő marketingje
Az adatalapú marketingstratégiák tehát jelentősen megváltoztathatják a marketingfolyamatokat. A big data és az adatvizualizáció segít jobban megérteni a fogyasztóidat, személyre szabni a kampányaidat, és hatékonyabban mérni az eredményeket. Ha jól használod az adatokat, hosszú távon versenyelőnyhöz juthatsz, ráadásul az ügyfeleid is elégedettebbek lesznek. Amíg viszont nincs adatelvű szemléleted, addig nem fogod pontosan tudni, hogy amit csinálsz, az tényleg a számodra megfelelő eredményt hozza-e. Gál Kristóf úgy fogalmazott egyszer, hogy „reménymarketing”:amíg alátámasztott adatok nélkül marketingezel, addig nem lehetsz benne biztos, hogy a célcsoportodnak a megfelelő módon közvetíted az üzenetedet. Végső soron pedig pont az a lényeg, hogy a fogyasztóid ízlésének megfelelő kampányaid és marketingüzeneteid legyenek, hiszen őket szeretnéd vásárlásra buzdítani.
Ha szeretnél jobban eligazodni a mérések és az adatalapú marketingstratégia világában, hallgasd meg a Marketing MSc podcast 41. epizódját Matykó Noémi előadásában a Spotify-on, YouTube-on, vagy az Apple Podcasts-en.