Így végezz weboldal auditálást a jobb helyezések és a több látogató érdekében

Vendégcikk Tusnádi István tollából.

A weboldalak többségének szüksége lenne egy alapos átvizsgálásra, amely magában foglalja például a keresőoptimalizálási (SEO), oldalsebességgel kapcsolatos, és minden olyan tényezővel kapcsolatos kérdéseket, melyek akadályozhatják az oldal konverziót elősegítő és bevételteremtő képességét.

Az átfogó weboldal audit az a lépés, amely segít feltérképezni ezeket a hibákat.

Hogyan végezd el weboldalad ellenőrzését?

Egy átfogó weboldal audit elvégzésé nagyon sok munkát igényel. Még a legtapasztaltabb profi szakemberek számára is kihívást jelent egy régi és elavult weboldal átvizsgálása. A munkádat  azonban megkönnyítheted különböző szoftverekkel, habár a „kétkezi” munkára minden esetben szükséged lesz. Szerencsére egyre több hatékony eszköz áll rendelkezésre a weboldal auditálás megkönnyítésére.

Válassz egy weboldal auditáló eszközt/programot

Az Ahrefs az egyik legsokrétűbb eszköz, de minden tekintetben felveszi vele a versenyt a SEMRush is; valamint megjelentek a kihívóik a weboldal auditálás piacán: a Screaming Frog és a Sitebulb.

Az előbb említett eszközök mind prémium (fizetős) keresőoptimalizálási (SEO) szoftverek, azonban mindegyik megszolgál minden ráköltött forintot, mivel alaposak, sokrétűek és pontosan működnek.

Ezek a weboldal auditáló eszközök többek között lehetővé teszik:

  • Bárminemű technikai probléma azonosítását
  • Az oldalon belüli SEO gondok feltárását
  • A hibás fájlok és nem működő linkek felderítését
  • A gyenge és duplikált tartalmak kiszűrését
  • A kereső algoritmusok szemszögéből való oldal feltérképezést és az ezzel kapcsolatos hibák megtalálását
  • Részletes jelentés készítését a weboldallal kapcsolatos hibákról és javaslat tétel azok kijavítására

Itt szeretném megjegyezni, hogy ha bármilyen jellegű online marketing vagy auditor szoftvert használsz, nézz utána, hogyan működik a hazai piacon és mennyire kompatibilis a magyar nyelvvel.

Fogsz találni olyan eszközt, amely az angol nyelvterületen, az USA-ban nagyon népszerű, de nem tud mit kezdeni a magyar ékezetekkel, kulcsszavakkal és nincs megfelelően mély feltérképezése a hazai weboldalakat illetően.

2. Futtasd le weboldaladon a weboldal auditáló eszközt

Miután kiválasztottad a használni kívánt auditáló eszközt, add meg a weboldalad címét és indíts el egy ellenőrzést.

A weboldal auditáló szoftver feltérképezi a teljes honlapodat annak érdekében, hogy átfogó jelentést készíthessen az összes felmerülő problémáról. Minden eszköz egy kicsit más irányból közelíti meg a feladatot, de a lényegi működésük megegyezik.

Miután elkészült a jelentés, kategóriánként áttekintheted a feltárt tényeket.

3. Technikai hibák

A legtöbb honlap tulajdonos a „weboldal auditálás” kapcsán elsősorban a technikai kérdésekre koncentrál. Ezek a problémák azok, melyek elsősorban befolyásolják egy weboldal SEO-ját. De ha a SEO-t nem veszed figyelembe, a kijavításuk a weboldalad működését akkor is gördülékenyebbé fogja tenni, sokkal felhasználóbarátabb lesz.

Többek között ezért is elengedhetetlen rendszeres időközönként ellenőrizni minden weboldalt.

A weboldal auditáló eszközök technikai hibalistája (a teljesség igénye nélkül):

  • Feltérképezési hibák: Ez akkor fordul elő, ha egy oldal láthatatlan a keresőalgoritmusok számára
  • HTTPS: Ez határozza meg, hogy a weboldalad SSL tanúsítványa érvényes-e és biztonságos-e a felhasználók számára
  • XML webhelytérkép: az XML webhelytérkép alapvetően egy útmutató a keresőmotorok algoritmusai részére
  • Weboldal és aloldalak betöltési sebessége: megtudod, hogy a weboldalad milyen gyorsan vagy lassan tölt be. A lassú betöltés rontja a felhasználói élményt (UX)
  • Mobilbarát vizsgálat: minden felbontáson tökéletesen jelenik meg a weboldalad?
  • Hibás képek: minden kép megfelelően jelenik meg a honlapodon?
  • robots.txt: minden oldalad megfelelően van indexelve?
  • Hibás/törött linkek: van a weboldaladon nem működő külső vagy belső link?

A technikai hibák általában könnyen kijavíthatók, akár saját kezűleg vagy egy SEO szakember segítségével.

4. Keresőoptimalizálási (SEO) hibák

A SEO és a műszaki kérdések között nagy az átfedés, néhány szakember nem is különbözteti meg őket. Azonban érdemes külön kezelned ezeket a kérdéseket, mert nagy hatással vannak a weboldalad konverzió teremtő képességére.

A leggyakoribb SEO hibák:

  • Duplikált, rövid, hosszú vagy hiányzó címkék (Title tags)
  • Duplikált, rövid, hosszú vagy hiányzó meta leírások (Meta tags)
  • Hiányzó vagy duplikált képszövegek (image alt text) és címszövegek (title texts)
  • Hiányzó Google Analytics kód
  • A H1, H2, H3 fejlécek hiánya vagy túlzott használata
  • Nem megfelelő belső linkek és horgonyok (anchor)

Első látásra jelentéktelennek tűnnek ezek a problémák, azonban hidd el: fontos szerepet játszanak weboldalad SEO-jában. Ezen felül azt is ellenőrizned kell, hogy megfelelően használod-e a kulcsszavaidat a weboldaladon belül. Ezeknek a kérdéseknek a kijavítására érdemes keresőoptimalizálási (SEO) szakember szolgáltatását igénybe venned.

5. Webdesign és felhasználó élmény (UX)

Számos SEO ellenőrző eszköz elemzi a weboldalad kialakítását és azt is mennyire felhasználóbarát, magyarán a felhasználói élményét (UX). Mindkettőnek akkor van szerepe, amikor a felhasználók interakcióba lépnek a weboldaladdal, amikor böngésznek rajta vagy éppen egy megrendelést hajtanak végre.

Az olyan elemek, mint a navigáció előrejelzik, hogy a felhasználók milyen könnyen fogják megtalálni a weboldaladon az általuk keresett információkat. Amennyiben a navigációs folyamatodban nem egyértelmű, zavaros kifejezéseket használsz; vagy egy tartalmat sok időbe telik megtalálni: romlani fog az oldalad felhasználói élménye (UX). Emiatt csalódni fognak a látogatóid, és elhagyják weboldaladat, ami pedig a Google helyezésedre lesz negatív hatással.

A weboldal audit segítségével azonosíthatod a weboldalad tervezési, dizájn és UX problémáit; majd kijavíthatod őket szakemberek segítségével!

6. Értékeld a weboldaladon található tartalmakat

A keresőoptimalizálás (SEO) legfontosabb részévé maga a tartalom vált. Egy átfogó weboldal audit segítségével azonosíthatod, mely tartalmaid milyen kulcsszavakra rangsorolódnak. Ezen kívül könnyen azonosítani tudod a duplikált tartalmakat is. Ez nagyon fontos, mert a Google már nagyon keményen bünteti a tartalom duplikálást – egyszerűen hátrébb fog kerülni a weboldalad a keresési találatok között.

Néhány tipp a megfelelő tartalom létrehozásához:

  • Az oldalon található tartalmak kapcsolódjanak egymáshoz (belső linkelés), és a tevékenységi körödhöz
  • A tartalom tömör és hasznos legyen a felhasználók számára
  • A tartalom jól felépített legyen, a különböző részek logikusan kövessék egymást
  • Ne legyen helyesírási és nyelvtani hiba a tartalomban
  • Ne legyen felesleges, csak a helyet foglaló tartalom
  • A tartalom optimalizálva legyen mobil készülékekre (több, rövidebb bekezdés)
  • A tartalom csak kapcsolódó külső és belső hivatkozásokat tartalmazzon
  • A tartalom ne legyen duplikált vagy plagizált!

7. Készíts listát az elvégzendő feladatokról

Készíts egy részletes listát az elvégzendő majd az elvégzett feladatokról. Ez azért fontos, mert idővel nyomon szeretnéd követni, milyen eredményeket produkálnak az elvégzett javítások. Amennyiben rendelkezel egy részletes listával, pontról – pontra látni fogod mi az, ami bevált, és mi az, ami további munkát igényel. Sok sikert a munkához!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Feliratkozás

Hasonló cikkek

Online marketing válságos időkben

Kb 4 évvel ezelőtt írtam utoljára válságtémában blogcikket, és sajnos ismét eljött az a pillanat, hogy szükségessé vált. Akkor a COVID állította nehéz helyzet elé a vállalkozásokat (és úgy általában az embereket), most pedig a gazdasági válság miatt gondolkozunk, számolgatunk, tervezünk újra és újra mi, vállalkozók. Szemben a COVID-dal, ami

Tovább olvasom »

Így ne bolondulj meg a cégvezetésben: a delegálás művészete

„Nem akarom ezt a feladatot kiadni a kezemből, mert mire elmondom, mit kell csinálni, már meg is csináltam.” „Csak én tudom ezt jól megcsinálni, nem bízom abban, hogy más hasonló színvonalon megcsinálja.” Ugye ismerősek ezek a gondolatok? Sok cégvezető fejében fordulnak meg ezek a mondatok nap mint nap, de sajnos

Tovább olvasom »