A mostani válságos időszakban kifejezetten fontos átvizsgálni a folyamataidat, és megbizonyosodni arról, hogy minden megfelelően, költséghatékonyan működik-e. Ahhoz pedig, hogy teljes körű ellenőrzést végezz, erősen ajánlott egy marketingszakemberrel, vagy akár online marketing ügynökséggel felvenni a kapcsolatot, hogy az általuk készített audit segítse a vállalkozásod fejlesztésre szoruló területeit.
Mi az a marketing audit?
Röviden: az audit bármilyen marketingfolyamat ellenőrzése.
Egy olyan dokumentum vagy prezentáció, amelyben az erre kijelölt szakember részletesen elemzi a meglévő eszközöket, feltárja a hibákat és hiányosságokat, javaslatokat tesz azok megoldására, és új ötleteket ad. Fontos megjegyezni, hogy ez a szolgáltatás egy tanácsadás, tehát nem tartalmazza a megvalósítást, a feltárt hibák megoldására tett javaslatok implementálást – akkor sem, ha amúgy kivitelező online marketing ügynökség készíti az auditot.
Miért fontos az audit:
- Cégvezetőként szűk perspektívából látod a dolgokat, hiszen minden nap ezzel foglalkozol.
- Nem vagy szakember, és a lelkesedésed egy ponton túl már nem biztos, hogy az adott terület fejlődését is eredményezi.
Mikor érdemes kérned:
- Ha szeretnél az új ötletekkel irányt váltani, és ehhez szükséged van az útmutatásra.
- Nem vagy elégedett a jelenlegi ügynökséggel, amelyet megbíztál a marketingtevékenységed alakításával.
Az audit alkalmazása
A leggyakoribb a weboldal audit, amellyel több szempont alapján világítják át a honlapodat. Nemcsak a szakembernek, hanem a fogyasztónak is a megjelenő képek, szövegek használhatósága az első, ami szembetűnik, ha ránéz a weboldalra.
Ezenfelül további összetevői vannak egy megfelelően elkészített weblapnak:
UX (user experience): a felhasználói élmény, amelyet az adott weboldal nyújt számodra. Ebbe beletartoznak a kattintható gombok, illetve az elérhető billentyűparancsok és vizuális elemek. Tehát minden, aminek segítségével kapcsolatba léphetsz a céggel a platformon keresztül.
UI (user interface): maga a felhasználói felület, ahol jelenleg olvasod ezt a blogbejegyzést is. Lehet, meglepően hangzik, de ennek is vannak marketing vetületei. Tehát egy online marketing ügynökség ezt is vizsgálja, és tud rá jó javaslatokat tenni.
SEO (keresőoptimalizálás): a Google általi rangsorolást vizsgálja. Az oldal rankelés lényegében azt elemzi, hogy mennyien látogatnak a megadott kulcsszavak alapján a weboldaladra. Természetesen az a cél, hogy minél előrébb jelenjen meg a weboldalad a Google találati listáján a potenciális vevőknek.
PPC (pay-per-clink): a hirdetési fiókodat is górcső alá veszik, hogy megfelelően működik-e.
Az audit nemcsak a weboldal esetében lehet hasznos
A social media audit alatt a Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube és TikTok platformok átvizsgálását értjük. Ezeken a felületeken, sokat meríthetsz egy profi online marketing ügynökség tudásából, sőt, vannak specializált social media ügynökségek is.
Rendkívül fontos, hogy miképp kommunikálsz a vállalkozásodról az online térben. Ma már külön stratégiában kell gondolkodnod a social media platformok esetében, nem célravezető, ha heti néhány alkalommal, cél nélkül posztolsz. És az egységesség vagy használhatóság is fontos. A konzisztens jelenlét, és az ezáltal a követőiddel létrejövő kapcsolódás támogatja, hogy a vállalkozásod széles rétegekhez eljusson, és segítséget nyújtson a (potenciális) vásárlóidnak a problémáik megoldásában.
Az említett auditokon felül nem elhanyagolható a hírlevél és a podcast audit, az arculatot, brandismertséget vizsgáló audit, valamint a teljes online marketing stratégiai és kivitelezési audit sem.
Utóbbinál kiemelném, hogy akkor érdemes ezt a szolgáltatást választanod, ha már rendelkezel egy tudatosan felépített, komplex online jelenléttel. Ilyenkor is érdemes ellenőrizni, hogy jó-e a választott irány: megfelelő eszközöket használsz-e vagy jó embereknek próbálsz-e eladni. Ha most indultál el néhány fizetett hirdetéssel, akkor csak a részterületek vizsgálatára fókuszálj.
Mennyibe kerül egy audit?
Már biztosan veled is szembejöttek olyan hirdetések, amelyek gyanúsan alacsony áron – mindössze pár tízezer forintért – kínálnak audit szolgáltatást. Ezekkel azonban vigyázz: az auditálás komplex feladat, amelyhez kutatások és mélyreható vizsgálatok szükségesek. Ennek pedig több szenior szakember ideje és kompetenciája határozza meg a piaci árát, ami nagyságrendekkel magasabb lehet a kétes hátterű cégek ajánlatánál. Ezeknek a kevésbé tisztességes eszközökkel, túl alacsony árral játszó ügynökségeknek további céljuk lehet az ügyfélszerzés is. Márpedig, ha egy szakember el szeretne halászni egy ügyfelet a konkurenciától, akkor legtöbbször azzal kezdi, hogy aláássa a másik munkáját.
Egy auditra befektetésként kell tekinteni, akárcsak a marketingre. Egy komplex audit 10-20, versenytárs elemzéssel akár 30 munkaórát is igénybe vehet, éppen emiatt számít költségesebb szolgáltatásnak. Ha azonban az audit feltár pár fontos hiányosságot, vagy ad néhány zseniális ötletet, akkor bőven megtermeli az árát.
A jó audit kulcsa
Mindenképp külsős szakembert, illetve tapasztalt online marketing ügynökséget fogadj fel erre a feladatra; a belsős kollégának nem feltétlenül érdeke feltárni a hibákat, vagy meg sem látja azokat.
Fontos, hogy egy olyan, több éves tapasztalattal rendelkező kolléga készítse az auditot, aki tudásának köszönhetően magabiztosan képes végigvezetni a folyamaton téged is, és a tanácsaival előrébb viszi a vállalkozásodat, nem pedig tönkrevágja azt.
Úgy gondolom, hogy mindenképp érdemes egy adott cégre bízni az audit kérdéskörét, ahol több szakember is dolgozik a feladaton. A Chirónál a komplex auditokat egy erre delegált csapat végzi, amelyben PPC-s kolléga, stratéga, social media manager, szövegíró, grafikus, szükség esetén webfejlesztő és SEO-szakember is van; hiszen mindannyian egy-egy különböző szakterületet képviselnek, amelyekhez speciális tudásra van szükség.
Elkészült az audit, hogyan tovább?
Annak tudatában is, hogy a megfelelő szakembereket választottad a feladatra, kezeld kritikusan az eredményeket. Ha az az eredmény érkezik, hogy semmi sem hatékony, amit eddig csináltál, és nem működik jól – mindezt úgy, hogy tapasztalatod alapján nem érezted a krízishelyzetet -, akkor gondolkodj el. Vajon elég időt és energiát töltött el a cég az audittal? Valóban átlátták teljeskörűen a folyamataidat? Öncélú-e az audit vagy valóban a te érdekeidet szolgálja?
Ha úgy érzed, hogy egy olyan informatív auditot kaptál, ami feltárta a hiányosságokat, akkor először érdemes konzultálnod azzal, aki a céged marketingjéért felel: tehát a marketing ügynökségeddel, hogy mit gondol erről. Szóval ez egy közös munka. Az audit meghatározza, hogy melyek a sürgősen javítandó hibák, valamint ezekre milyen megoldások az ajánlottak. Ezeken pedig végig kell menni vagy a meglévő, vagy az új marketingszakembereddel, és ki kell javítani a problémákat a javasolt megoldások alkalmazásával.
Az audit önmagában nem fog növelni az eladásokon, a webshopod konverzióin vagy a követőtáborodon. Ha azonban tudatosan átvizsgálod az érintett pontokat, és ezek mentén változtatsz a stratégiádon, akkor az audit akár 40-50%-ot is javíthat az eredményeiden.
A Marketing MSc Podcast 34. epizódjában az audit kérdéskörét járjuk körbe, hogy egy teljes képet kapj arról, hogy miért érdemes befektetni egy részletes auditálásba. Hallgasd meg Spotify-on, YouTube-on, Apple Podcastson vagy Google Podcastson!
Ha pedig úgy érzed, te is szeretnéd megtudni, hogy jól menedzseled-e a marketingfolyamataidat, akkor kérj tőlünk ajánlatot egy auditra! Keress minket az info@chiro.hu címen, vagy kérj ajánlatot a www.chiro.hu weboldalon keresztül!