Adat vagy ember? Megölheti az adatvezérelt marketing az intuíciót?

Az adatvezérelt marketing nélkülözhetetlen, de mekkora veszély, hogy kiölheti az intuíciót és a kreativitást? Ismerd meg a veszélyeket és a megoldást!

Képzeld el a következő jelenetet: egy új ötletet hozol be a csapatod elé. Valami merész, valami friss. A válasz? „Van erre adatunk, hogy ez működni fog?” Ha nincs, mehet a süllyesztőbe. Ismerős? Akkor te is találkoztál már azzal, amikor a marketing világa túlságosan adatvezéreltté válik – és az intuíció, a tapasztalat, a kreativitás háttérbe szorul.

Ez a cikk nem az adatellenességről szól. Az adatvezérelt marketing hasznos, sőt: nélkülözhetetlen. De ha nem hagyunk teret az emberi tényezőnek, a marketing elveszti a lelkét.

Miért szeretjük ennyire az adatokat?

A data-driven marketing számos előnnyel jár:

  • Tudjuk, mi működik és mi nem.
  • Mérni tudjuk a megtérülést.
  • Tudatosan dönthetünk arról is, mikor zárjunk le egy kampányt.

A logika egyszerű: a számok nem hazudnak. A bizonyítékokon alapuló döntések kizárják a torzításokat. Elméletben ez működik. A gyakorlat viszont gyakran mást mutat.

Az adatvezérelt marketing veszélyei

1. Vakfoltok és csőlátás

Csak azt látjuk, ami mérhető, ami nem számszerűsíthető, az nem is létezik. Így maradnak ki a fontos, de nehezen kvantifikálható tényezők: érzések, hangulatok, kontextusok.

2. Ügyfélkapcsolat hiánya

Sok csapat már nem is beszél az ügyfelekkel. „Ott az adat, minek beszélgetni?” — gondolják. Pedig a valódi insight a beszélgetésekből születik, nem a táblázatokból.

3. Elemzési bénultság

Ha minden döntés előtt tíz riportot kell végignézni, a haladás lelassul vagy megáll.

4. Intuíció leértékelése

Tapasztalt szakemberek évtizedes mintákat ismernek fel – de ha az adatvezérelt marketing az egyetlen igazság, ezek a belső térképek elvesznek.

5. Adatok közti káosz

Eltérő definíciók, nem egységes KPI-értelmezések – a stratégia megbillen.

6. Hideg számok

A számok megmutatják, mi történt, de nem azt, miért. És semmit sem segítenek abban, hogy egy ötletet inspiráló módon adjunk el.

7. Az AI paradoxon

Gyors elemzések, de felszínes következtetések. A mesterséges intelligencia gyakran „leharapja” a kritikai gondolkodást.

És az intuíció? Nem megérzés, hanem tapasztalat

A marketing intuíció nem puszta érzés. Ez egy kifinomult mintafelismerés, amely sokéves tapasztalaton, kampányokon, ügyfélbeszélgetéseken alapul.

Intuícióra különösen akkor van szükség, amikor új terepre lépünk. Amikor nincs múltbéli adat. Amikor a piac változik. Amikor gyors döntés kell.

És amikor egy tapasztalt szakember azt mondja: „Ez nem érződik jónak”, akkor valójában rengeteg apró jelből alkot gyors összképet.

A valódi megoldás: legyél adatTÁJÉKOZTATOTT

Nem adatvezérelt. Adattájékoztatott. Ez egy fontos különbség a marketingben is.

A jó stratégia:

  • A számok irányt mutatnak, de nem döntenek helyetted.
  • A számok kiegészítik az intuíciót, nem lecserélik azt.
  • Az adatok megerősítik a kreatív ötleteket, vagy segítenek finomítani őket.

Hogyan csináld jól?

1. Tisztítsd az adatokat

Egységes metrikák. Világos KPI-definíciók (pl. MQL = ?). Ne értelmezze minden csapat máshogy.

2. Beszélj emberekkel

Interjúk, kérdőívek, visszajelzések. A számok megmutatják, mi történik, de az emberek elmondják, miért.

3. Tesztelj kicsiben

Pilot kampányok, A/B tesztek. Gyors tanulás, kis kockázattal.

4. Mixeld a csapatokat

Legyenek egy térben az analitikus és kreatív gondolkodók. Különösen mikor stratégiát készítesz. Az egyik mutatja az irányt, a másik megoldja a problémát.

5. Adj teret a megérzésnek

A legjobb ötletek gyakran nem a riportokban születnek. Hanem egy beszélgetésből. Egy ismétlődő mintából. Egy mondatból, amit valaki csak úgy „megérzett”.

Szerintünk ez lehet a marketing új egyensúlya

Az adat segít. De ha csak azt nézzük, amit mérni tudunk, lemaradunk a lehetőségekről.

A jó döntések mögött sokszor nem táblázat van, hanem tapasztalat. Nem dashboard, hanem egy beszélgetés. Nem riport, hanem ösztön.

A legjobb marketingesek nem vakon hisznek az adatnak. Hanem okosan használják azt – és közben hallgatnak magukra is.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Feliratkozás

Hasonló cikkek

A marketingdelegálás titkai vezetőknek

„Nem bízom benne, hogy megcsinálja jól…” – ez a mondat napi szinten hangzik el vezetői irodákban. A marketing az egyik legtöbbször kiszervezett, mégis legnehezebben elengedett terület. Miért? Mert látszik, mérhető és sok pénzbe kerül – és persze, mert mindenki ért hozzá egy kicsit. Az alábbiakban arról lesz szó, hogy mit

Tovább olvasom »

A rossz reklám is reklám? Tévhit, ami többet árthat, mint használ!

Aki követi a hazai marketing szakmát, biztosan találkozott a közelmúltban a Nissan körül kialakult PR és kommunikációs botránnyal. A szakmai reakciók között meglepően gyakran hangzott el az a mondat, hogy „a rossz reklám is reklám” – de vajon tényleg így van ez? Az alábbiakban ennek járunk utána gyakorlati példákon keresztül.

Tovább olvasom »
Marketingbüdzsét tervezni sokak számára rémálomnak tűnhet, pedig ez a sikeres marketing kampányok egyik legfontosabb része.

Marketingbüdzsé tervezése: hogyan csináld jól?

Marketingbüdzsét tervezni sokak számára rémálomnak tűnhet, pedig ez a sikeres marketing kampányok egyik legfontosabb része. Ha nem tervezel tudatosan, könnyen pénzt és időt vesztegethetsz el, miközben elmaradnak az igazi eredmények. Akár online marketing ügynökséggel, akár PPC ügynökséggel dolgozol, mindenképp kulcsfontosságú a hatékony marketingbüdzsé tervezése, hogy maximalizáld a megtérülést és elkerüld

Tovább olvasom »
Használd ki a big data előnyeit marketingcéljaid elérésére és ismerd meg, hogyan alakíthatsz ki adatalapú marketingstartégiát.

Adatalapú online marketingstratégia fejlesztése – hogyan alakítsd át céged marketingjét egy online marketing ügynökség tanácsai alapján

Az online marketing folyamatosan változó világában nemcsak állandó alkalmazkodásra van szükség, de olyan lehetőségek is kínálkoznak, amiket érdemes kihasználni. A big data révén óriási mennyiségű adat áll rendelkezésre, ez a hatalmas adatgyűjtemény pedig a legjobb forrás a gyorsan változó fogyasztói szokások nyomonkövetésére. Online marketing ügynökségként bemutatjuk, hogyan alakíthatod át marketingfolyamataidat

Tovább olvasom »