A marketing hatékony működtetése nem csak kreatív ötleteken múlik, hanem azon is, hogy megtaláld a számodra leginkább megfelelő struktúrát, és egy belső marketinges munkatárs alkalmazása vagy külsős ügynökséggel való együttműködés mellett dönts. Online marketing ügynökség szemszögből megismerheted mindkét oldal előnyeit és hátrányait, illetve azt, hogyan találd meg az optimális egyensúlyt a döntési folyamatban. Így a lehető legjobban tudod kihasználni marketinged lehetőségeit, akár a cégen belül építkezel, akár szakértői külső segítséget veszel igénybe.
Belső marketing manager alkalmazásának előnyei
Ha házon belüli marketingest szeretnél alkalmazni, nem elég megtalálnod a megfelelő szakembert, a marketing folyamataid strukturálására is szükség lesz. Meg kell határoznod, ki lesz az új kolléga közvetlen felettese, ki végzi a kiválasztást, az interjút, és mi lesz a pontos munkaköri leírása. Ha mindezt alaposan és részletesen megtervezed, a belső marketinges alkalmazása számos előnnyel járhat.
Mélyebb márkaismertség
Egy belső munkatársnál senki sem ismeri jobban a márkádat, a szervezetedet és a folyamataidat. Tisztában van a céged apró részleteivel, a logisztikai folyamatokkal. Sőt, a te személyiségeddel is: mivel veled tölti minden munkanapját, alaposan megismeri a gondolkodásmódodat, a jellemző szóhasználatodat és a hangulatodat. Könnyebben kitalálja, milyen marketing üzenetekre lehet szüksége vállalkozásodnak.
Nagyobb bizalom és adatbiztonság
Minden cégnél rendkívül fontos a bizalom, de bizonyos szektorokban, az adatok szenzitivitása miatt, ez különösen fontos. Egy házon belül dolgozó munkatárs valószínűleg nagyobb bizalmat kelt benned, mint egy külső ügynökség, még ha a marketing ügynökséget vagy szabadúszó marketingeseket is kötelezi a titoktartás és az adataid védelme. Ha már adatvédelemről van szó, egy belsős munkatársnál úgy érezheted, hogy az adataid nagyobb biztonságban vannak, mivel azokat nem szükséges külső cégeknek vagy személyeknek kiadnod.
Könnyebb döntéshozatal és kommunikáció
Mivel a belső munkatárs minden nap veled dolgozik, a döntéshozatal és a kommunikáció egyszerűbbé és hatékonyabbá válik. Egy házon belüli kollégával vagy csapattal könnyebben tudtok egyeztetni, a marketing tevékenységben való közvetlen részvétel pedig jobb stratégiai összehangolást tesz lehetővé. Emiatt a kommunikációs folyamatok jelentősen lerövidülnek.
Korlátlan átláthatóság és ellenőrzés
Marketing ügynökség alkalmazása esetén a munkafolyamatokra és az elvégzett feladatokra való rálátás korlátozottabb, és a munka ellenőrzése is nehezebb, mint ha a házon belüli kollégád közvetlenül az irodában dolgozna veled. Azonban, ha megvan a kölcsönös bizalom, ez nem jelenthet problémát.
Egy házon belüli marketinges alkalmazása tehát jó ötlet lehet, ha nincs túl sok és túl szerteágazó feladata. Egyetlen személytől ugyanis nem várható el, hogy egyszerre teljesítsen kiválóan a szövegírás, grafika, SEO, PPC, adatelemzés és videós tartalomgyártás területén is. Sőt valójában sok cégnek nincs is szüksége folyamatosan a marketing mindegyik területén kimagasló szakemberre. Lehet, egy időszakban a PPC hirdetéseken, később a videós tartalmakon lesz a hangsúly. Erre egy embert találni nagyon nehéz, minden területre pedig egy-egy szakember napi 8 órában való alkalmazása nagyon költséges és felesleges is. Erre a problémára nyújt jó megoldást egy online marketing ügynökséggel való közös munka, amikor már egész pályás marketing tevékenységet kíván a céged érettsége.
Előnyök az online marketing ügynökség javára
A legtöbb KKV-nak nincs szüksége egy főállású PPC-s, SEO-s, videós és szövegíró kollégára, ám mindegyik terület hozzájárul a sikeres és hatékony marketinghez. Pontosan erre nyújtanak rugalmas megoldást egy online marketing ügynökség!
Magas szakértelem minden területen
A marketing ügynökségek különböző marketing területeken speciális tudással és tapasztalattal rendelkező szakértőkből álló csapatokkal rendelkeznek, a legtöbb KKV-nak pedig pont erre van szüksége. A versenyképesség megőrzése érdekében a legjobb eszközökbe és rendszeres oktatásokba fektetnek, a különféle ügyfelekkel szerzett széleskörű tapasztalat pedig segítségedre lehet a stratégiai tervezésben és a piaci trendek követésében is. És te ebből pont annyit vehetsz ki, amennyire szükséged van.
Kellő rugalmasság és megfelelő erőforrás kihasználás
Marketing ügynökségek esetén az erőforrások jobban megoszlanak, és a kapacitásbeli problémák is elkerülhetők, hiszen mindig annyi erőforrást biztosítanak az egyes területekre, amennyire éppen szükséged van. Ha például alapvetően heti 20 órában dolgozol egy ügynökséggel, de egy új üzlet nyitása vagy egy nagy karácsonyi kampány során a kapacitásigényed megnövekszik heti 40 munkaórára, ezt az ügynökség meg tudja oldani. Ráadásul a kampány végeztével a munkát ismét a heti 20 órás szintre állíthatják vissza anélkül, hogy extra alkalmazottakat kellett volna felvenned. Emellett szabadságok és betegségek esetén sem okoz problémát a pótlás, mivel a fix accountod távolléte esetén is az ügynökség felelőssége a hatékony munkavégzés biztosítása. Ezt egy fő saját marketingessel nem tudod megoldani.
Folyamatosan magas szinten tartott kreativitás
A külső marketing ügynökségek új ötleteket és kreativitást visznek a kampányokba és stratégiákba, a közös munkának és brainstormingnak köszönhetően pedig olyan környezetben dolgoznak, ahol kellő tér van az ötletelésre, így biztosítva marketingcéljaid eléréséhez leginkább igazodó kreatív tartalmakat. Kívülállóként széleskörű rálátással rendelkeznek a vállalkozásod társterületeire is, ezért olyan ötleteket adhatnak, amelyeket egy belső marketinges csapat esetleg figyelmen kívül hagyott volna.
Költséghatékonyabb megoldás
A belsős új munkatársak felvétele, különösen új pozíciók esetén, időigényes és drága folyamat, ráadásul a tapasztalt és megfelelő szaktudással rendelkező marketingesek gyakran nagyon magas bérigénnyel rendelkeznek. A marketing ügynökséghez való kiszervezés költséghatékonyabb megoldás lehet, ugyanis az ügynökség felelős a munkatársak bérének és az alkalmazotti költségeknek (pl fizetett szabadság) fedezéséért, továbbá a képzések, oktatások, szakmai rendezvények és a legjobb szoftverek költségeit is ők állják. Ha csak egy marketingesed van, kevésbé kifizetődő egyetlen személy képzésére költeni, míg egy marketing ügynökség esetében az oktatóanyagok/képzések több munkatárs között oszlanak meg.
A hatékony működéshez használt szoftverek ingyenes verziói gyakran nem nyújtanak elegendő betekintést, és egy cégnek nem feltétlenül éri meg fenntartani ezek fizetős változatait, míg az ügynökség számára a több partner között megosztott előfizetés lényegesen költséghatékonyabb lehet. Mindezzel szemben neked vállalkozóként csupán a marketing ügynökség szolgáltatási díját kell megfizetned.
Szeniori tanácsadás
Fontos hangsúlyozni, hogy ha egy marketing ügynökségnek fizetsz a szolgáltatásaiért, folyamatos szakmai támogatást kapsz, és van egy megbízható partnered, akihez a kérdéseiddel, a problémáiddal fordulhatsz. Még ha a szerződésed csupán hirdetéskezelésre is vonatkozik, bármikor kérhetsz szakmai tanácsokat más marketingtevékenységekhez is. Bár a legtöbb cégnél ez ritkán fordul elő, egy krízishelyzetben is hatalmas segítséget nyújthat az ügynökség, akik tapasztalatukkal és megfelelő eszközeikkel hatékonyan támogathatják a kríziskommunikációt.
Így már könnyű dönteni
Jó hír, hogy a legtöbb esetben nem kell választanod a belső marketing és a külső ügynökség közül. Az igazán jó megoldás az, ha van egy marketinges munkatársad házon belül, és egy szakértői külsős csapatod is. Ennek az együttműködésnek különféle formái is lehetnek, például előfordulhat, hogy a te céges embered nagyon jó szövegíró, viszont szükségetek van egy PPC ügynökségre, aki a hirdetéskezelésért felel.
Ehhez nem kell más, mint egy megfelelően erős vállalkozás, mely a további fejlődés érdekében energiát fektet a marketingbe. Bármelyik megoldás mellett is döntesz, kulcsfontosságú, hogy a feladatkörök világosan legyenek meghatározva, hogy a marketinged a lehető leghatékonyabban működhessen.
Ha szeretnél pontosabb képet kapni az egyes lehetőségekről, hallgasd meg a Marketing MSc podcast 39.epizódját a Spotify-on, a YouTube-on, vagy az Apple Podcasts-ben.