A marketing világában az egyik legnagyobb kihívás, hogy hogyan lehet a rendelkezésre álló büdzsét a leghatékonyabban felhasználni. Bár megspórolni nem lehet, viszont okos döntésekkel, jól megválasztott eszközökkel és egy profi online marketing ügynökség munkája támogatásával sokat lehet nyerni. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, hogyan érdemes felhasználni a marketing büdzséd, és milyen eszközökkel tudod maximalizálni a hatékonyságodat.
Online marketing alapja: egy jól felépített stratégia
Ha egy vállalkozás, vagy épp a saját online marketing ügynökséged marketingkommunikációjára szánt költségeket szeretnéd optimalizálni, akkor az első és legfontosabb lépés a marketing stratégiád kidolgozása. Ugyanis egy jól átgondolt stratégia segíthet, hogy tudatos és költséghatékony döntést hozhass a marketing eszközök használatáról.
A stratégia többek között magában foglalja a célcsoport elemzését, a fő üzenetek meghatározását, valamint a célok pontos megfogalmazását. A céljaid között szerepelhet a márkaépítés, az eladásnövelés, az új ügyfelek szerzése vagy a meglévők megtartása. Ezenfelül azt is fontos eldöntened, hogy rövid vagy hosszú távú célokat tűzöl ki, hiszen ettől is függ, hogy a későbbiekben milyen eszközöket fogsz használni. De a célcsoportod pontos körülírása szintén elengedhetetlen az eszközök kiválasztásához.
Amikor buyer personát építész fel, vagyis meghatározod a vállalkozásod számára releváns vásárlókat, akkor a demográfiai adatokon túl át kell gondolnod a potenciális ügyfeleid érdeklődési körét, vásárlói magatartását is. Azt követően, ha megvan a cél és a célcsoport is, akkor már csak azt kell kitalálnod, hogy melyek azok az üzenetek, amelyeket az adott célcsoport számára továbbítasz. Ehhez fogalmazd meg, hogy milyen problémát old meg a terméked vagy a szolgáltatásod, és miért egyedi a piacon.
Ezt követően ki is választhatóak a márkádhoz legjobban illeszkedő csatornák, amelyek legerősebben támogatják céljaid elérését, és az általad megfogalmazott üzenetek célba juttatását.
Blog
A tartalommarketing célja, hogy értékes és releváns tartalmakat (blogbejegyzés, videó vagy akár egy podcast) hozz létre és ossz meg, amelyek vonzzák és megtartják a célközönségedet. Fontos, hogy a minőségi tartalom segít a keresőoptimalizálásban (SEO) és a közösségi média jelenlét erősítésében is.
Ha Google első sorában szeretnéd látni vállalkozásodat, akkor abban keresőoptimalizált blogok lesznek a segítségedre. A SEO-nak köszönhetően kitűnsz majd a tömegből, és még több látogatót szerezhetsz organikus forrásokból. Szerencsére emiatt sem kell aggódnod, hiszen egy online marketing ügynökség professzionális szinten képes kezelni a weboldalad SEO-ját.
Keresőoptimalizálás, azaz SEO
A SEO (Search Engine Optimization) terén számos tanácsot és szabályt fontos követni. Először is, győződj meg arról, hogy releváns kulcsszavakat használsz a weboldalad tartalmában. Ezután koncentrálj arra, hogy értékes, informatív tartalmakat készíts, amelyek választ adnak a felhasználók kérdéseire és igényeire. Ezek nem könnyű feladatok, az általános online marketing ügynökségek mellett specializált SEO ügynökségeket is találni. És többeknek lenne rá szüksége, mint ahányan igénybe vesznek ilyen szolgáltatást.
Ezenkívül figyelj a technikai SEO-ra is, vagyis arra, hogy a weboldalad technikailag is megfeleljen a keresőmotorok követelményeinek, hisz ezáltal nemcsak a felhasználói élményen javíthatsz, hanem a keresések során a találatok között is előrébb kerülsz. Nyilván egy jól működő, naprakész, a felhasználók számára releváns információkat tartalmazó weboldal az online jelenléthez is elengedhetetlen. A honlapon ne csak a cég eredményeit sorakoztasd fel, hanem azt is mutasd meg, hogy terméked/szolgáltatásod miképp segíthet megoldani a felhasználónak a nehézségeit, problémáit.
Közösségi média jelenlét, az online marketing ügynökség küldetése
A közösségi média platformok használata elengedhetetlen a modern online marketing stratégiában. Nem elég egyetlen felületre koncentrálni; érdemes több platformot is használni, hogy minél szélesebb közönséget érhess el. Ha pedig kihasználod a közösségi médiás felületek közötti szinergiákat, akkor jelentős előnyökhöz is juthatsz.
Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok – melyik?
A B2C, vagyis Business to Consumer marketing esetén a Facebook és Instagram lesz a legjobb barátod. Ezek esetében érdemes rendszeres posztokat készítened, hirdetéseket és történeteket (story-kat) használnod a minél nagyobb elérés érdekében. Ám, ha a cégek közötti értékesítés, azaz a B2B (Business to Business) a célod, akkor LinkedIn-en kommunikálj. Ez az a platform, ahol a szakmai tartalmakat oszthatod meg, és a kapcsolati hálódat építheted. A TikTokot se felejtsd el: bár sokan a fiatalok platformjának tartják, egyre több üzleti tartalom jelenik meg rajta és egyre szélesebb közönséget (idősebb korosztályt is) szólít meg.
A Pinterest egy erősen vizuális platform, amely különösen hasznos lehet olyan vállalkozások számára, amelyek képes vagy videós tartalmakat tudnak megosztani, ahhoz, hogy minél erőteljesebben felkeltsék a felhasználók figyelmét. A Pinterest még viszonylag kevésbé telített, így kisebb reklámzajban tudsz kommunikálni. Ezt a platformot is használhatod hirdetésekre, de ne feledd a SEO-t sem. Optimalizáld a pinjeidet kulcsszavakkal, hogy könnyebben megtalálhatóak legyenek a keresések során.
PR és sajtómegjelenések
A PR (Public Relations) és a sajtómegjelenések növelhetik a márka ismertségét és hitelességét. A jó PR stratégia segít abban, hogy pozitív képet alakíts ki a cégedről, és elérd a potenciális ügyfeleidet. Emellett a sajtómegjelenések akkor igazán hatékonyak, ha rendszeresek és több platformon is megjelennek.
A PR esetében elengedhetetlen, hogy sajtókapcsolatokat építs ki az újságírókkal és a szerkesztőkkel, hogy könnyebben bekerülhess a médiába. Majd írj rendszeresen sajtóközleményeket az újdonságokról, sikerekről és eseményekről. És ne feledd nyomon követni, hogy milyen megjelenéseid voltak, és hogyan hatottak az üzletedre. Minderre alkalmazhatsz online marketing ügynökséget is, ha csak esetileg van rá szükséged, vagy specializált PR ügynökséget akár.
Sokak által temetett, mégis hatékony: e-mail marketing
Az e-mail marketing egy régi, de még mindig hatékony eszköz, ha megfelelően használjuk. Fontos, hogy ne csak promóciós anyagokat küldj ki, hanem értékes információkat és tartalmakat is – például iparági hírek, tippek és tanácsok -, amelyek érdeklik a célcsoportodat.
A jó e-mail marketing kampány alapja a minőségi lista és a releváns tartalom. A hírlevél bázis építése során tartsd szem előtt, hogy a saját listád értékes, minőségi és releváns legyen. Ne vásárolj adatbázisokat, mert az nem a saját érdeklődőiddel lesz tele. Érdemes szegmentálnod is a listádat, hogy minél célzottabb üzeneteket küldhess ki a különböző alcsoportoknak.
Nagyobb büdzsét igényel: PPC
Ha gyors eredményeket szeretnél, akkor a jól beállított fizetett hirdetések, vagyis PPC (Pay-Per-Click) lesz a javadra. A Google Ads és a közösségi média platformok hirdetési rendszerei segítségével, a releváns kulcsszavak segítségével célzottan érheted el a potenciális ügyfeleidet. Készíts figyelemfelkeltő hirdetéseket, amelyek kattintásra ösztönöznek. De ne felejtsd el folyamatosan nyomon követni és optimalizálni a hirdetéseidet, hogy minél jobb eredményeket érj el.
Influenszer marketing
Bár lehet ingyen is, de gyakrabban jár igen nagy költségekkel az influenszer marketing. Ez az irány még mindig népszerű, hiszen az emberek sokkal inkább megbíznak az influenszerek ajánlásaiban, mint a hagyományos reklámokban.
2024 és már 2023 trendje is, hogy érdemesebb kisebb, de hiteles influenszereket – úgy nevezett nano influenszereket – választani, akik valóban elérik és képesek konverzióra ösztönözni a célcsoportodat. A kisebb követőszámmal bíró szereplők sok esetben hitelesebbek és költséghatékonyabbak lehetnek a nagy, top influenszereknél.
Ha erre a marketing eszközre esik a választásod, akkor válassz olyan influenszereket, akiknek a követői megegyeznek a buyer personáiddal. Majd készíts közös kampányokat, amelyek értéket adnak a követőknek, és nem csak promóciós céllal készülnek. Végül mérd a kampányok eredményeit, hogy lásd, mennyire voltak hatékonyak. És ha ez túl sok munkának tűnik, akkor keress profi online marketing ügynökséget, akik mindezt kivitelezik számodra.
Marketingmix egy online marketing ügynökség segítségével
Összességében a marketing büdzséd okos felhasználása kulcsfontosságú ahhoz, hogy elérd a céljaidat és növeld az üzleti eredményeidet. A megfelelő stratégia és eszközök használatával maximalizálhatod a költségvetésed hatékonyságát. Ezek kiválasztásában tud a segítségedre lenni egy erre szakosodott online marketing ügynökség, amely a kivitelezés során is képes veled lépdelni a vállakozásod sikeréhez vezető úton, és támogat téged.
Ha pedig úgy érzed, eltévedtél a marketing eszközök útvesztőjében, és szeretnél a felmerülő kérdéseidre választ kapni, akkor vedd fel a Chiro csapatával a kapcsolatot! Keress minket az info@chiro.hu címen, vagy kérj ajánlatot a www.chiro.hu weboldalon keresztül!
A Marketing MSc Podcast 32. epizódjában Matykó Noémi, a Chiro Marketing cégvezetője bővebben is körüljárja a marketing eszközök és az ideális marketingmix kérdéskörét. Ha még inkább elmélyednél a témában, hallgasd meg az adást Spotify-on, YouTube-on, Apple Podcasts-on vagy Google Podcasts-on!