Eljött a január, ki-ki saját szájíze és ambíciója szerint tekint az új esztendőbe, terveket kovácsol, erőt gyűjt és reménykedik, hogy állni fogja a sarat, amit 2022 kihívásai dobálnak majd rá. Merthogy azokból lesz bőven, főleg ha az online térben szeretnénk érvényesülni. Vállalkozók és online marketing ügynökségek egyaránt érzékelik, hogy folyamatosan változik és mélyül a digitális zaj. Ezen cikk célja, hogy fogódzkodót nyújtson mindazoknak, akik szeretnének eligazodni 2022 online marketing trendjei között. Lássunk is hozzá.
1. A TikTok továbbra is hatalmasat megy
Ami egy zenére tátogós kis alkalmazásnak indult a Z generáció számára 2016-ban, az mára egy egymilliárd felhasználóval rendelkező globális médiummá vált. Magyarország ehhez 2 millió felhasználót ad, neked pedig egy remek lehetőséget, hogy könnyedén és viszonylag olcsón elérd őket. Már ha hajlandó vagy beleásni magad egy picit a platform működésébe. Bármilyen szolgáltatást vagy terméket kívánsz promózni a TikTok-on, azt előbb érdemes az ittélők „nyelvére” lefordítani: ez lehet egy táncvideó, egy trending hang szinkron, egy kihívás, montázs, tutorial, vagy ha biztosra szeretnél menni, akkor turbózd fel a tartalmad egy cuki kisállattal. 🙂 (Természetesen a lista nem teljes, de tölts el egy órát a TikTokot böngészve, és ráérzel majd.)
Jó példa egy “átlagos” sikeres TikTok marketing kampányra az amit a Chipotle csinál. A mexikói étteremlánc nem találta fel újra a spanyol viaszt, pusztán követte a platform legnépszerűbb trendjeit: tánc kihívásokat, recepteket és tippeket osztott meg, valamint rengeteg fan-made content-tel 2018-as csatlakozása óta mára 1,7 millió követővel rendelkezik.
Ha most azt gondolod, hogy a te szolgáltatásod/terméked nem alkalmas rá, hogy „TikTokosítsd”, fuss neki még egyszer. Ha az Aldi, a RyanAir, vagy egy magyar szobafestő eredményesen tud TikTokozni, akkor te is! Tény, hogy kreatívnak kell lenni hozzá, de pont ez az, amivel kiemelkedhetsz a platformon. Inspirálódj, gyűjts ötleteket, vagy kérj segítséget (Például a Chiro-ét). Hidd el, megéri, hiszen 2022-ben továbbra is a TikTok az online marketing egyik legfényesebb csillaga.
2. Élet a sütik után (spoiler: nem túl édes)
Ha csak egy dolgot jegyzel meg a cikkből, akkor az legyen az, hogy idén búcsút mondhatunk a jó öreg harmadik féltől származó internetes sütiknek. Hosszú évekig könnyítették meg a marketingesek életét (és mindenki másét is) azzal, hogy nyomon követték a felhasználók útját szerte az interneten. Ezáltal vált lehetővé annak szabályozása és optimalizálása, hogy mikor, kinek és milyen hirdetéseket hányszor mutassanak a hirdető felek. A sütiknek 2022-ben végleg búcsút mondhatunk, a FireFox és a Safari már be is szüntette használatukat, a legnépszerűbb böngésző, a Chrome pedig 2023-tól követi őket. Ezzel a lépéssel a vásárlói és látogatói adatok 80%-ának búcsút mondhatunk.
Hirdetői oldalról ez jóval drágább hirdetéseket, felhasználó oldalról pedig a személyre szabott hirdetések eltűnését jelentheti. Amelyik interneten hirdető cég nem készül fel erre jó előre, csúnyán megütheti a bokáját. Mi lehet erre a megoldás? Új online marketing stratégia. A Chiro blogján hamarosan bővebben is olvashatsz erről.
3. A mesterséges intelligencia térhódítása
Ha eddig azt hitted, ez csak egy filmes klisé, vagy a Google meg a többi gigacég kiváltsága, akkor ébresztő, a mesterséges intelligenciát akár már ma elkezdheted használni vállalkozásod fellendítésére! Sőt, nem csak elkezdheted, de el is kell, mert a konkurenciád már használja. Rengeteg eszköz áll rendelkezésedre. Ha szeretnél többet megtudni a témáról, akkor olvasd el az „Az online marketing lehetőségei a mesterséges intelligencia tükrében” cikkünket a Chiro oldalán.
4. Tovább nő a szakemberhiány az online marketingben (is)
Ez rendkívül komplex problémakör, ami globálisan is megfigyelhető, de kis hazánkra különösképpen igaz. A piac szakember felvevő képessége napról napra nő az igényekhez mérten, és a valóban jól képzett, hozzáértő marketingesek nagy százalékát nem tudják megtartani a hazai cégek, főleg annak fényében, hogy már egy budapesti kávéház komfortjából is könnyedén lehet New York-i cégnek dolgozni. Ez egy komoly szemléletváltást igényel az itthoni cégek részéről, aminek egyik módja lehet az employer branding vagy magyarul a munkáltatói márkaépítés alkalmazása. Kicsit leegyszerűsítve ez a HR és a marketing egy speciális ötvözetét jelenti, ahol a vállalkozásodra úgy tekintesz, mint eladni kívánt termékre és ennek megfelelően a leendő alkalmazottaid jelentik a célközönséged.
Egy példa arra, hogyan is kell az employer brandinget jól csinálni a Four Seasons Hotel. A világszerte több mint 45 ezer embert foglalkoztató vállalatnak külön Facebook oldala van a munkavállalói számára, ahol rendkívül izgalmasan mutatja be a hotelben dolgozók életét.
Ha szeretnéd jobban beleásni magad az employer branding mélységeibe, a Chiro blogján ezt rövidesen megteheted.
Természetesen ez nem csak az online marketing területét érinti, hanem egyre inkább minden piaci szegmenst. Ha te is munkaerőhiánnyal küzdesz, 2022-ben mindenképpen fókuszálnod kell az employer brandingre.
5. A rövid videó az új módi
Amikor Örkény István zseniális egyperceseit írta, még biztos nem sejtette, hogy fél évszázaddal később az egész világ átveszi tőle ezt a közlési formát. Egyszerűen arról van szó, hogy az emberek koncentrációs képessége folyamatosan csökken, miközben az ingerküszöbük ezzel ellentétesen növekszik.
A megoldás? Az, amire TikTok is épít, ezt láthatod a Youtube Shorts-ban, ezért jött létre az Instagram Reels, de a Facebook Sztorik is ezen az elven működnek. Biztosan neked is feltűnt már, hogy mikor online böngészel, egyre több rövid tartalom jön veled szembe. Ez azért van mert az algoritmusok sokkal előkelőbb helyre rangsorolják az 1 perc vagy az alatti tartalmakat, így ha szeretnél magas elérést produkálni, akkor kezdj el gondolkodni az üzeneted minél rövidebb és ütősebb megvalósításában.
Hogyan épül fel egy sikeres rövid videós hirdetés?
A titok abban rejlik, hogy olyan tartalmat kell készíteni, amiről fel sem tűnik, hogy hirdetés. A legjobb videós hirdetések ugyanúgy ragadják meg az emberek figyelmét, mint a “macskás tartalmak”. A céljuk a szórakoztatás, legalábbis látszólag. Remek példa erre a TikTok hirdetési módja, ahol 1-1 organikus videó közé csempészi be a platform a fizetett hirdetéseket. Ami szintén egy videó! A hirdetés voltára csak a képernyő alján lévő apró betűs részből jöhetünk rá, minden más tekintetben olyan, mintha organikus tartalmat fogyasztanánk. Nincs időkorlát, amíg muszáj nézni, ha nem tetszik, egyből tovább görgethetünk. A legtöbbünknek mostanra elég jól kifejlett szimata van a reklámokhoz. Ha megneszeljük, hogy valaki el akar nekünk adni valamit, már állunk is tovább. Így az olyan hirdetések, amikről az első másodperctől fogva ordít, hogy ez “csak egy újabb hirdetés”, kevesebb eséllyel indulnak. Content is king, ugyebár.
Azok a cégek, akik kihagyják marketingstatégiájukból ezt a megjelenítési formát 2022-ben, szinte behozhatatlan hátrányba kerülnek. A Wyzowl kutatása szerint az emberek 2x annyi videós tartalmat osztanak meg, mint bármi mást, és 84%-ukat a videós tartalmak győzik meg leginkább a vásárlásról.
6. Virtuális játszóterek
A pandémia jött, látott, és teljesen átalakította az életünket. Ez a “trend” sajnos úgy tűnik, 2022-ben is kitart. Habár a teljes lezárásokat egyelőre magunk mögött hagytuk, az új online közösségi kapcsolódási formák olyan lehetőségeket teremtettek, amik biztosan velünk maradnak. Hogyan használhatod ki ezeket?
Egy példa a sok közül: Ha céged eléggé agilis hozzá, alkalmazz nemzetközi csapatot. Így nem csak a multikulturális környezetből fakadó előnyöket élvezheted, de akár a projektjeid megoldási ideje is lerövidül! Hiszen míg egy “átlagos”, egy helyről dolgozó csapat a nap 8 órájában aktív, a különböző időzónából érkező csapattagok lefedhetik munkaórákkal a nap akár 24 óráját is.
Ezek a hibrid megoldások egyre gyorsabb ütemben fejlődnek. Jól fémjelzi ezt a Facebook, ami immár Meta névvel működik tovább, és nem titkolt célja a Metaverzum létrehozása, ahol a kiterjesztett valóság segítségével minden eddiginél magával ragadóbb online teret kíván megalkotni. Képzeld el, hogy egy virtuális valóságban létrehozott irodában dolgozol nap mint nap, vagy éppen egy szakmai díjátadón veszel részt a virtuális alteregóddal. Hogyan fogod tudni egy ilyen környezetben hatásosan elérni a közönséged? Elég rugalmas a vállalkozásod struktúrája egy ilyen változás lekövetésére? Ezeken jó, ha már most elgondolkozol. Egy digitális marketing ügynökség segíthet e változásokhoz alkalmazkodni.
7. A társadalmi szerepvállalás az online marketing új vesszőparipája
Micsoda egy évet zártunk! Tele volt bizonytalansággal, egyik percről a másikra megváltozott minden, és sokak kerültek nehéz helyzetbe. Természetes, hogy ezekben az időkben az emberek jobban összefognak, és elkezdik keresni a lehetőséget egymás megsegítésére. 2022-ben, a tudatos vásárlók korában, az a cég, aki egyértelműen és hitelesen tudja kommunikálni a társadalmi szerepvállalásának jelentőségét, óriási versenyelőnyre tesz szert. Fogalmazd meg, milyen hatással kívánsz lenni a környezetedre és a körülötted élőkre, aztán valósítsd is meg! Hidd el, a vásárlóid sokkal szívesebben költik el nálad úgy a pénzüket, ha tudják, hogy még a világ is jobb hellyé válik egy picivel ezáltal.
Ha a célközönséged a fiatalabb generáció tagjai közül kerül ki, érdemes megfontolnod, hogy valami olyan ügyet támogatsz aminek köze a van a Föld megmentéséhez, például az ökolábnyom csökkentése. Ennek egyszerűen az az oka, hogy a fiatalabbak sokkal érzékenyebbek erre a témára. (Érthető, hisz nekik kell majd megbirkózni az előző generációk okozta környezeti károkkal.)
Ha már itt tartunk, a Chiro sem tétlen ha segítségről van szó. Hamarosan elindítjuk online marketing képzésünket aminek célja, hogy a magyar közhasznú alapítványoknak és non-profit szervezeteknek tudjunk átfogó és hathatós támogatást nyújtani természetesen ingyen. Figyeljétek a Chiro oldalát, nemsokára hozzuk a többi infót erről!
Összegzés
2022-ben a digitális marketing továbbra sem vesz vissza az elmúlt években felvett rohamtempójából. Kikerülhetetlen tényezővé válik, miközben módszereit egyre több vállalati ágazat veszi át. A kereslet-kínálat elve itt is érvényesül, így a jövőben a minőségi marketing szolgáltatás jelentősen felértékelődik. Ez hatalmas kihívás és egyben lehetőség az etikus marketing szakemberek kezében, hogy együtt egy élhetőbb világot teremtsünk. Konzultálj egy jó budapesti digitális marketing ügynökséggel, hogy felkészülten érjenek az új trendek, mert: good marketing is good karma!
Forrás anyagok: