Work with an ethical marketing agency in Hungary

Is there such a thing as an ethical online marketing agency? What makes one ethical? What are the key characteristics, where can you find them? Why is it even important to work with an ethical marketing agency? Read on, we’ll give you some clues.

At the beginning of the year, many people think about changing marketing agencies or outsourcing their marketing. A manager weighs up a lot of factors at this time. Usually one of the most important is price: they ask for quotes from several companies and then compare them to find the lowest price. Sometimes, professional experience will also be taken into consideration, and this can be assessed on the basis of other criteria: how long the agency has been involved in marketing, the team behind it, its professional recognition (e.g. Google Ads Partner badge, marketing competition awards, etc.), its expertise in online marketing, etc. Another decisive factor may be the reference, quantity for some, quality for others, geographical accessibility (some people are interested in personal contact), but there is one aspect that is not mentioned much, although as a professional I feel it is of paramount importance: ethics.

Az etikus marketing ügynökség ismérvei

Mint ahogy a 10 millió fociszakértő országa, úgy a 10 millió marketinges országa is lettünk. Egy jobb teljesítményű számítógéppel, internet hozzáféréssel, némi ambícióval és pár ingyenes netes tananyag elolvasásával bárki nevezheti magát marketingesnek. De ahogy orvost vagy autószerelőt is bizalmi alapon választunk, úgy érdemes a marketing ügynökség kérdését is alaposan körüljárnod, mielőtt döntenél, hiszen elég drága szolgáltatás ahhoz, hogy az ablakon dobd ki a pénzed. Egy jól megválasztott ügynökség vagy szabadúszó szakember megtöbbszörözheti az éves árbevételedet, csökkentheti a marketing kiadásaidat, vagy levehet egy rakás ezzel járó terhet a válladról, míg egy rossz szakember éves szinten milliókba kerülhet neked. Jobb esetben. Rossz esetben rámehet a szakmai hírneved vagy a vállalkozásod is.

Szerencsére egyre több szakember és marketing ügynökség kötelezi el magát az etikus marketing mellett, és vannak már olyan kezdeményezések, amik az ügyfeleket segítik a megfelelő szakemberek kiválasztásában. De még mindig méltatlanul keveset foglalkozunk ezzel a témával. Miről ismerszik meg az etikus marketinges? Összeszedtem a legfontosabb szempontokat.

Transparency

Alap, hogy a kampányaidba betekintést nyerj. Hogy fillérre pontosan tudd, mennyi pénzt költött az online marketing ügynökség vagy a specialista PPC ügynökség a számládról, esetleg hogy milyen átkattintási eredményeket hozott a hírlevél kampányod. Minden fiókhoz meg kell, hogy kapd a hozzáférést, legyen szó a Google Analytics adatokról, a Facebook vagy Google Ads accountokról. A lényeg, hogy minden pillanatban pontosan lásd, mi történik.

Itt adatokról van szó, egzakt számokkal. Egy etikus digitális marketing ügynökség napra, percre pontosan meg tudja mondani az online marketing esetében, hogy mennyi pénz ment el a hirdetéseidre, hány embert ért el, hány átkattintás történt, stb. És neked pedig jogod van tudni ezeket. Ha kérdésed van, arra minden esetben választ kell, hogy kapj, ha pedig ködösít a marketing ügynökség, légy résen.

Honesty

Egy etikus marketinges megmondja, ha irreálisak a célkitűzéseid. Nyilván mindenki 10.000 Ft befektetésből szeretne 10 millió nyereséget realizálni egy hónap alatt, de ez a legtöbb termék és szolgáltatás esetén szinte lehetetlen. Sok marketing ügynökség ilyenkor a csillagokat is leígéri az égről, ám érdemes vigyázni ezekkel az ígéretekkel. Az online marketing egy befektetés, ami jó esetben megtérül, de a tesztelések során, vagy egyes rendszerek felépítésekor nem biztos, hogy minden egyes befektetett fillér azonnal pozitívba fordul.

The outcome of a campaign depends on a number of factors: the product, the pricing, the readiness of the customer service, the technical support systems (e.g. webshop), the activity of competitors. The time of year is also key: selling ice cream in winter is a bit harder than selling computer games before Christmas. It is therefore irresponsible to make an accurate prediction of results without knowing all the details. If someone tells you after 5 minutes exactly how much you will earn in a month, run away, or at least get suspicious and ask how the exact calculations were made.

Scalability

Online marketing aktivitást tervezni mérés nélkül kb. olyan, mint térkép nélkül elindulni Rovaniemibe (ez egy finn település, itt lakik az igazi Mikulás). Sok-sok szerencsével épp odatalálhatsz, de megfelelő útmutatás segítségével jóval gyorsabb, pontosabb és költséghatékonyabb lesz az utazásod. Még ma is számtalan online marketing ügynökség dolgozik mérések nélkül, ami számomra felfoghatatlan, hiszen ez olyan, mint a vakrepülés: ha nem ismered a fontos adatokat, akkor hogyan tudnál finomítani a folyamatokon?

It’s basic that Google Analytics data is measured on a daily, weekly basis, they constantly analyze Facebook and Google Ads stats, they track newsletter open and click-through rates, but they also look at much deeper info: users’ decision processes, their paths on a website, which they can use to optimize your campaigns. If a professional wants to start marketing without this, I suggest you find another one.

Clear pricing

A marketing ügynökségi árazásnak minden esetben egyértelműnek, átláthatónak kell lennie. Mielőtt még elkezdődik a munka, tudnod kell, hogy pontosan mikor, mennyit kell fizetned. Mi az, amit tartalmaz az elfogadott ár, és mi az a feladat, amit csak extra díjért cserébe végeznek el. Többféle árazási modell létezik: havidíjas, egyszeri díjas vagy akár sikerdíjas konstrukció. De a lényeg, hogy szerződésben legyen rögzítve, és számodra egyértelmű legyen, hogy pontosan miért fizetsz. Mi például a havidíjat csak utólag, a munka elvégeztével kérjük el, a havi riport leadásával. Ezzel igazoljuk, hogy milyen munkát végeztünk el, és annak milyen eredménye volt.

Hallottam olyan esetről, ahol az ügynökségi megállapodás után derült ki, hogy a vállalási díj csak az elvégzendő feladatok első fázisát fedezi. Vagy bizonyos alap feladatokat, péládul a kulcsszókutatást vagy riportálást – ami egyébként a munka elengedhetetlen része – csak extra összegért cserébe kapja meg az ügyfél. Előfordul, hogy ez nem a havi díj része, de ezt neked az elején tudnod kell. Tehát mindenképp részletesen kérdezz rá, hogy mit kapsz a pénzedért cserébe. Itt sincs helye mismásolásnak és ígéreteknek, legyen minden papíron rögzítve. 

Clarity

Like almost every field, marketing has its own jargon. CTR, ROI, CPA, CTA, conversion, I could go on and on with the buzzwords. The point is not to look smart, it’s to speak the same language. If you’re interested in what the above terms mean, check out our marketing primers. Don’t fall for someone endlessly spouting terms you don’t understand. If an expert can’t translate them in a way you can understand, he doesn’t understand them well enough himself.

Einstein mondta, hogy “Amit nem tudsz egyszerűen elmagyarázni, azt nem is érted egészen”, amivel én mélységesen egyetértek. Nem kell, hogy marketing szakember legyél, hiszen pont azért fizetsz marketing ügynökséget, hogy elvégezze ezt a munkát. Nem árt persze, ha tisztában vagy az alapokkal, hogy nyomon tudd követni a munkáját, hogy tudd, mit kell ellenőrizni, hasonlítani, optimalizálni. De jó esetben az ügynökséged faék egyszerűséggel össze tudja neked foglalni az eredményeket. Így a te időd nem a szakkifejezések bogarászásával telik, hanem a fontos döntések meghozatalával.

What is the attitude of an ethical marketing agency like?

A hozzáállás a legnehezebben definiálható kritérium, de azt javaslom, hallgass a megérzéseidre. Az a szakember, aki feketén dolgozik, gyakran hangoztatja, hogy bárkinek elad bármit, vagy bevallása szerint mindenhez (is) ért, elvből gyanús. Az első pontot nem is részletezem, szerintem alapvető elvárás, hogy a szakembereid a tőlük elvárható gondossággal vezessék a saját vállalkozásuk adó-, jogi és pénzügyeit. Különben miért bíznád rá a céged marketing tevékenységét? Az sem feltétlenül utal etikus magatartásra, ha valaki bármilyen rossz minőségű, esetleg átverésre hajtó terméket, szolgáltatást elvállal.

Our policy is to only take on clients whose products or business objectives we believe in, and to exclude any business that plays games to deceive or defraud customers, or sells poor quality products. Also, beware of do-it-all type professionals who claim to know everything, because they rarely do. If you find such a person, you would probably find it hard to afford.

Az online marketing ügynökségi munkának számos részterülete van a stratégia tervezéstől a márkaépítésen keresztül a weboldalfejlesztésen, PPC hirdetéseken, szövegíráson, grafikán, közösségi médián át az adatelemzésig, de még ezeket is számos részterületre tudnám bontani. Nem minden esetben kell, hogy minden marketing területen önálló szakemberrel dolgozz, néha tényleg elég egy ember, aki több dologban is tapasztalt. De egy jó szakember ismeri a saját korlátait, és be is vallja neked, és ha szükséges, ajánl megbízható kollégát.

Do you agree? Do you see it differently? I welcome your comments, appreciate you sharing the article and helping to further the ethos of the ethical marketer.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Nyugalom, tőlünk nem spam, hanem valóban hasznos marketing trendekkel kapcsolatos levelek érkeznek majd postaládádba. Ha nem vagy megelégedve, bármikor le is iratkozhatsz majd.

Feliratkozás

Hasonló cikkek